40 % van groene auto’s in China vervaardigd

Eind november waren in China al 402.000 groene auto’s verkocht en verwacht wordt dat het land dit jaar 40 % vervaardigt van ‘s werelds voertuigen op nieuwe energie.  Niet Tesla is ’s wereld grootste verkoper van dergelijke voertuigen, maar wel het Chinese BYD. De Chinese sector bruist van de samenwerkingsverbanden waarin ook de Internetgiganten niet ontbreken en waarin zelfs Wang Jianlin zijn intrede doet.

greencarsDe totale autoverkoop in China steeg dit jaar met 14 % zodat eind november bijna 25 miljoen auto’s verkocht waren, reguliere en groene. Daarmee wordt China volgens het Japanse blad  Asahi Shimbun het eerste land met een verkoop die groter is dan 25 miljoen. Volgens de China Association of Automobile Manufactures (CAAM) werden 402.000 voertuigen verkocht op basis van nieuwe energie en de Chinese productie zou 40 % vertegenwoordigen van het wereldtotaal. De sector maakt volgens vicesecretaris Xu Yanhua van CAAM een snelle ontwikkeling door. Tijdens het laatste decennium werd vooral vooruitgang geboekt in de batterijtechnologie met een verdubbeling van de capaciteit bij de twee soorten lithium batterijen. Dit jaar stond China ook in voor 33 % van de autobatterijenmarkt en dat is 11 % meer dan vorig jaar. Ook het aantal oplaadpunten verbeterde duidelijk: eind oktober waren er al 100.000 publieke oplaadstations. Een groei op een jaar met 117 % en het aantal privé oplaadpunten bedroeg 170.000. Het dertiende vijfjarenplan besteedt volgens het Jiefang Daily 170 miljard yuan aan oplaadstations langs 36.000 km wegen. Het is niet het Amerikaanse Tesla dat het meeste groene wagens verkoopt maar het Chinese BYD dat er 70.000 verkocht. Ook bij de SUVs explodeerde sinds vorig jaar de verkoop en daarbij zijn de Chinese merken zoals Changan, Huansu, Great Wall, de westerse merken voor. Qua nieuwe energiewagens waren er eind november 402.000 verkocht en dat is een groei van 88 % vergeleken met vorig jaar. Niettegenstaande de veelbelovende toekomst zijn toch maar 1,5 % van de verkochte auto’s die op nieuwe energie rijden. Wellicht zal het nog 10 jaar duren vooraleer hun aandeel 10 % bereikt.

Allianties

De startup uit Shanghai NextEV heeft een prototype voorgesteld dat in 3 seconden tot 100 km/uur haalt met 1360

Nextev a imaginé une supercar ultrapuissante au design futuriste, capable de rivaliser avec l’américain Tesla. Un bolide à 900 000 $.

.

paardenkracht. De auto die uit Batman lijkt geplukt (foto),  kost $ 900.000 en wil rivaliseren met Tesla. NextEV is een initiatief van Bitauto patroon William Li en van Pony Ma (Tencent) en Richard Liu (JD.com). Het bedrijf heeft al een half miljard van het 1 miljard beoogd kapitaal binnen en het doel is eigenlijk een toegankelijke groene wagen te vervaardigen aan $ 40.000 of de helft van de Teslakosten. Allerlei andere allianties bereiden eveneens de toekomst voor: het Britse merk Aston Martin is met LeEco een partnerschap aangegaan om a.h.w. de James Bondauto van de toekomst te bouwen. Alibaba ging in zee met SAIC voor een joint venture die met internet verbonden auto’s zal vervaardigen. Vele westerse merken hebben in China een O&O centrum om zich aan te passen aan de lokale markt. Daimler werkt samen met BYD Auto.  Zo hebben Peugeot en Dongfeng met de Tongji universiteit een samenwerkingsverband dat kunstmatige intelligentie toegepast op voertuigen. SAIC dat tot nu toe focuste op plug-in hybride wagens maakt 15 miljard vrij voor groene wagens-O&O . Volkswagen tekende een akkoord met het Chinese JAC ter vervaardiging van groene wagens. Audi plant binnen 5 jaar 5 lokaal vervaardigde e-tron modellen  en Mercedes Benz toonde zijn concept van e-wagen op de Autoshow 2016 in Guangzhou. Ook Geely en Chery hebben hun 5 of 10 jarenplannen voor e-wagens aangekondigd. Volgens Michelin dat sterk aanwezig is in mobiliteitsdiensten bestaat er een heus Chinees ecosysteem voor met Internet verbonden auto’s en dit gaat van startups, bouwers, over voorzieners van uitrusting tot en met de internetgiganten. Groene en met internet verbonden auto’s zijn beide niet weg te denken in de auto van de toekomst.

Wanda stapt in

Het is dus alles behalve verwonderlijk dat vastgoedmagnaat Wang Jianlin van Wanda ook heil zag in de sector van de voertuigen op nieuwe energie. Samen met de voorzitter van Gree Dong Minzhu  en enkele andere ondernemers tekende hij voor een kapitaalverhoging met 3 miljard RMB bij Zhuhai Yinlong. Tot de andere die 22 % bij Yinlong nemen, behoren  China International Marine Containers Co., een filiaal van JD.com  en Beijing Yanzhao Huijin International Investment.  Wang merkt op dat dit de eerste stap van Wanda in de sector van het maakwerk is,  maar hij vindt dat Yinlong een groot voordeel biedt qua energieopslag.
Sinds het schrijven van diy artikel werd bekend dat ook telecom gigant ZTE 70% heeft gekocht van bussen bouwer Granton Auto dat een jaaromzet heeft van een miljard. Te Zhengzhou worden al bussen opgeladen met de snelle oplaadtechnologie van ZTE. De SCMP meent te weten dat ZTE te Zhuhai tegen binnen 2 jaar miljarden wil investeren in een fabriek  die jaarlijks 10.000 bussen op nieuwe energie vervaardigt en 20.000 logistieke voertuigen.

Bronnen: http://thegoodlife.thegoodhub.com/. China Daily, en.ce.cn

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *