Dangdang gaat naar Nasdaq

Als China’s eerste e-businessfirma bereidt de webboekenwinkel Dangdang een beursgang op de Nasdaq voor. Insiders formuleren nogal wat bedenkingen bij het ambitieuze opzet, dat 1 miljard $ wil ophalen, terwijl de firma maar een winst maakt van 5 miljoen $.

Stichter Peggy Yu

Stichter Peggy Yu


Dangdang wordt gedoodverfd als China’s tegenhanger van de webboekenwinkel Amazon, zij het dat de handel niet enkel boeken verkoopt. Dangdang werd in 1999 gesticht door Peggy Yu en haar man Li Guoqing, draait sedert 2003 met winst en ontving in 2006 30 miljoen $ aan kapitaal van investeringsfirma’s Walden International en Doll Capital Management, die een participatie van 12 % namen in de onlineboekenverkoper. Recentelijk maakte de boekenverdeler  nog bekend dat ze hun dienst “Niet tevreden; geld terug” uitbreiden naar 800 Chinese steden.  De beursgang nu wordt reeds een half jaar voorbereid door Crédit Suisse en Morgan Stanley. Zij stellen als doel om 1 miljard $ op te halen, terwijl Dangdang een jaarlijkse winst maakt van 5 miljoen $. Deze verhouding van 1 op 200 is normaal weggelegd voor firma’s die jaarlijks 100 % groeien. Hoewel dit groeicijfer wel verwezenlijkt wordt door de gehele Chinese onlineverkoopssector, groeide Dangdang ‘maar’ met 60 % vorig jaar.
Website Dangdang

Website Dangdang


Dangdang concurreert overigens met Joyo, Amazons filiaal in China, om de grootste onlineboekenwinkel te zijn, maar beiden hebben een kleine 9 % van de markt. Omdat het moeilijk zou zijn boven de 10 % uit te stijgen, worden dan ook andere producten aangeboden. Deze lijnen groeiden vorig jaar weliswaar met 230 %, maar dit betreft volgens insiders maar een klein deel van de verkoop. Bovendien heeft Dangdang sterke concurrentie op deze vlakken. Voor elektronica is de concurrent 360buy, voor babyproducten RedBaby, voor kledij is er Vancl, waar marges gerealiseerd worden van 20 à 50 % terwijl dit in de boekensector maar 5 à 10 % bedraagt.  In alle andere segmenten is Taobao van Alibaba marktleider.
Dangdangs baas Li Guoqing zei vorige maand op een conferentie in Peking dat hij liever een gematigde groei heeft met behoud van winst dan een hoge groei ten koste van de winst. Sommige analisten vinden dit een te weinig agressieve opstelling. Zij verwijzen naar Amazon, dat blijvend is investeren in uitbreiding ten koste van winst en dit tot op het ogenblik dat ze onklopbaar waren. Velen in China volgen dit model. 360buy kreeg een investering van 1,5 miljard van Tiger Global Management en gaat daarmee z’n infrastructuur uitbouwen en het marktaandeel vergroten. Critici wijzen er ook op dat Dangdang een van de grote internetverkopers is die nog altijd geen eigen distributiesysteem heeft en dus aangewezen is op derde partijen. Niettegenstaande alle kritiek is Dangdang de eerste van de grote onlineverkopers op het vlak van winst. Het is ook de eerste qua beursgang, en zowel 360buy als Vancl hebben terzake ook reeds plannen. Benieuwd dus hoe de kapitaalmarkt gaat reageren.
Bron: Asia Times, Sherman So,  co-auteur van Red Wired: China’s Internet Revolution

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *