In Suzhou halen 200 personen elke dag 290 ton etensafval en afvalolie uit restaurants op om deze te brengen naar de enige vergunde verwerker die er biodiesel van maakt. Deze firma krijgt echter hooguit de helft van Suzhous etensafval ; de andere helft zou via onwettelijke kanalen gerecycleerd worden. In Shanghai krijgen de twee vergunde verwerkers maar 30 % van deze afvalresten, hoewel daar zelfs 20 bedrijven en 450 personen vergund zijn deze op te halen. Nieuwe maatregelen dringen zich op.
Stinken doet het alleszins, maar het verdient ook. Zoon Zhao vult tussen 7 en 11 uur ’s morgens een aantal emmers en bakken met keukenafval, gemengd met water en afvalolie. Vader Zhao die voordien boer was, vervoegde zijn zoon omdat hij hiermee meer kan verdienen dan de 2000 yuan op het veld. Beiden verdienen samen 10.000 yuan per maand en behoren tot de 200 personen die dagelijks in Suzhou 290 ton keukenafval en afvalolie ophalen. Deze moet verplicht worden bezorgd aan verwerker Jiangsu Clean Environmental Technology Co die van de afvalolie moerasgas en biodiesel maakt. Deze kan worden verkocht aan 8000 yuan per ton. Volgens manager Song Kaibo kan de firma zo 550 yuan verdienen per ton afvalolie en op volle capaciteit kan zijn firma 30 ton biodiesel produceren. Vermits dit een hightech nijverheid is, kan de sector zich geen dure “grondstoffen” veroorloven. Gelukkig is het onwettelijk aan anderen te leveren en betaalt Jiangsu Clean niets voor de inzameling. Volgens olietanker chauffeur Lu Fengchao van Jiangsu Clean zou zijn firma maar 20 à 50 % van de afvalolie in de stad kunnen recupereren. De overige gaat naar onwettelijke ophalers die de restaurants echter 4000 yuan per ton gootolie betalen.
Shanghai
In Shanghai zijn er twee firma’s, Zhongqi Environmental Protection Co Ltd en Luming Environmental Protection Co Ltd die de toelating hebben voor de verwerking van de afvalolie. Vice-algemeen manager Xu Zhenye van Shanghai Zhongqi Environmental Protection beweert in een bittere strijd om overleven te zijn gewikkeld. Zijn bedrijf kan dagelijks 40 ton biodiesel produceren, maar vervaardigt nauwelijks 9 tot 10 ton. Zijn vestiging werkt slechts twee dagen per week en moest de helft van het
personeel afdanken. De toestand is analoog bij Luming Environmental Protection. Zij ontvangen dagelijks maar 20 ton etensresten. Shanghai heeft nochtans 40.000 restaurants, 20 ophaalfirma’s en 450 ophalers. Beide verwerkers zouden zo maar 30 % van de totale etensresten uit Shanghai aankrijgen. Insiders menen dat de overige wel verwerkt worden, maar terug voor her verbruik in de restaurants belanden.
Om dit te verhinderen heeft Shanghai een nieuwe regulering uitgevaardigd die tussenpersonen uitschakelt. Enerzijds moeten restaurants apparatuur installeren die verhindert dat afvalolie in de riolen terecht komt; anderzijds worden de verwerkers verantwoordelijk voor de gehele keten van ophalen, transport en verwerking. De nieuwe apparatuur die 10.000 yuan kost, zou tegen eind 2012 moeten geïnstalleerd zijn.
Actie
Op nationaal vlak werd door de politie gedurende 3 maanden een actie gevoerd tegen de gootolie: 60 criminele netwerken werden
vernietigd over 28 provincies. Meer dan 700 verdachten werden opgepakt en 60.000 gerecycleerde oliën in beslag genomen. De regering doktert eveneens een traceermechanisme voor alle spijsafval uit waardoor de illegale gootolie kan gescheiden worden van de afvalolie. Het ontwerp staat op de website van het ministerie van Volksgezondheid en wordt tegen eind januari aan het publiek voor advies voorgelegd. Het verwacht dat cateringdiensten contracten sluiten met vergunde verwerkers. Ook moeten details worden bijgehouden inzake type, volume en soort afval plus bestemming. Deze boekhouding moet regelmatig aan de inspectie worden meegedeeld. Hierbij moet nog gevoegd dat vanaf volgend jaar tipgevers die waardevolle informatie over inbreuken op de voedselveiligheid melden, tot 5 miljoen yuan beloning kunnen krijgen.
Wellicht staan we hier voor een langdurige guerilla want de illegale ophalers schrikken er niet voor terug om de vergunde ophalers hun olie te kapen en daarvoor schakelen ze zelfs bandieten in, aldus nog chauffeur Lu van Jiangsu Clean. Vermelden we nog dat ook de stad Nanjing de etensresten wil laten ophalen en verwerken. Er bestaat al een proefpilootproject die afvalresten verwerkt, maar tijdens het tweede semester van 2012 komen er twee biochemische verwerkers bij zodat nadien 1200 ton per dag kan verwerkt worden. Nanjing wil hiermee klaar zijn tegen 2014, jaar waarop de stad de Jeugd Olympische Spelen onthaalt.
Bron: China Daily
Zie ook dossier Global Times