Het plan om Beijing en Tianjin te integreren met de omringende provincie Hebei komt op kruissnelheid. Qua infrastructuur is al een groot gedeelte van de zgn. zevende ring rond Beijing afgewerkt. De geplande verhuis van 300 ondernemingen uit Beijing, blijkt vooral het project van groene industrialisering op het schiereiland Caofeidian een tweede adem te verlenen.
Officieel heet het ontwikkelingsplan het Jing-Jin-Ji plan volgens de afkorting van Beijing & Tianjin en de korte naam voor Hebei. Op aandringen van president Xi nam de regering al een plan voor het gebied aan om deze de derde motor van de Chinese economie te maken naast de delta van de Parelrivier en de delta van de Jangtse.
De reden voor het aandringen nu heeft volgens de Chinese pers te maken met 3 factoren. Beijing en Tianjin ontdekten dat ze noch de luchtvervuiling, noch de verkeersopstoppingen kunnen oplossen zonder hulp van buurprovincie Hebei. Een andere reden is dat de regering minder afhankelijk wil zijn van een economie die drijft op investeringen en uitvoer en dat de regio als een voorbeeld zou kunnen gelden. Ten derde is meegenomen dat er een eind wordt gemaakt aan de onderlinge concurrentie in het aantrekken van gelijkaardige business. De beste manier om tot een integratie te komen is een succesvol experiment in een duurzame, evenwichtige en milieuvriendelijke economie dat kan dienen als model en vooreerst voor de Bohai-regio en het noordoosten.
Concreet
De ambitieuze moderniseringsplannen van de steden zal grotere financiële uitgaven vergen voor sociale huisvesting en infrastructuur waarbij zowel metro, spoor-en autowegen behoren. Het is ook de bedoeling om de hukou een te maken in het gebied waardoor de bewoners in het gebied eenzelfde onderwijs- en gezondheidssysteem zouden hebben, aldus een rapport van Mizuho Securities. Anderen wijzen er echter op dat de regionale economie losser aaneen hangt dan deze in de Parelrivierdelta en de Jangtse-rivierdelta. In het noorden speelt de markt een minder grote rol terwijl administratieve bedilzucht er sterk is.
De Belgische adviseur Gilbert Van Kerckhove weet in de Global Times dat Hebei de zware industrie zal overnemen, Tianjin zal focussen op elektronica en ICT terwijl Beijing verder de financiële sector, banken, diensten en hightech nijverheid zal ontwikkelen. Het Economisch Dagblad vernam dan weer van officiële zijde dat de haven van Tianjin zich zal specialiseren in containerverkeer terwijl Caofeidian haven op 38 km de nadruk zal leggen op droge bulkgoederen zoals ijzererts en kolen. Ondertussen is het zo dat de 3 entiteiten voortaan een eenvormig en eenvoudiger in- en uitvoersysteem krijgen. Daardoor moeten de goederen van de meer dan 12.000 import- en exportbedrijven slechts eenmaal door de douaneinspectie in plaats van vroeger twee maal. Dat kan $ 145 per ton voedsel schelen.
Verkeer
De provincie Hebei heeft al het initiatief genomen in de planning van een geïntegreerd vervoersnetwerk tegen 2020. Deze plannen voorzien twee ringwegen rond de hoofdstad. Hebei wil van 6 grote steden zoals Shijiazhuang en Tangshan belangrijke verkeershubs maken. Tegen 2020 moet binnen 1 uur de afstand tussen twee steden overbrugd kunnen worden. Qua concrete projecten springt vooral de zogeheten zevende ring rond Beijing in het oog, hoewel van de 940 km lange autoweg er maar 110 km zich op het grondgebied van Beijing zelf bevinden. De meerderheid van de weg is al afgewerkt en verwacht wordt dat hij in 2015 in dienst genomen kan worden. Daarnaast bevindt zich op de tekentafels van de planners een nog langere ringweg van 1250 km.
Volgens Hebei transportverantwoordelijken heeft de provincie een vijfde minder autowegen dan de hoofdstad. Dus trekt Hebei de laatste jaren 8 miljard per jaar uit om in 2014 cumulatief 46 miljard te bereiken. Economen vinden dat de ringwegen de integratie zullen bevorderen, ecologen vinden dan weer dat dit de luchtvervuiling zal verergeren. De vierde en de vijfde ring waren ook bedoeld om de opstoppingen te verminderen, maar het tegenovergestelde gebeurde is hun redenering. He Dongquan van het China Sustainable Transportation Center suggereert meer aanleg van spoorwegen. Ook een spoorverbinding tussen het centrum van Beijing en de voorstad Yanjiao staat op stapel en een super snel spoor tussen Beijing en Shenyang is eveneens mogelijk. Er komt zowel een nieuwe luchthaven in Beijing als in Shijiazhuang
Caofeidian
Voor het schiereiland Caofeidian dat sinds 2006 deel uitmaakt van Tangshan, komt het voorschrift dat 300 vervuilende bedrijven uit Beijing moeten verhuizen als een geschenk uit de hemel. De industriezone heeft al elke kandidaat onderneming die van plan is te verhuizen, bezocht. Zoals we eerder beschreven wil Caofeidian zich ontwikkelen als een model van duurzame milieuvriendelijke industrialisering. Totnutoe heeft de zone al voor 400 miljard aan investeringen aangetrokken, waarvan 100 miljard naar de bouw van infrastructuur ging.
Volgens mediarapporten verloor het project recentelijk wat van zijn dynamiek en zijn vele gebouwen nog niet afgewerkt. Volgens lokale verantwoordelijken komt er een tweede bouwfase voor deze niet afgewerkte gebouwen. Dit jaar startten 52 nieuwe projecten op ter waarde van 62 miljard waaronder een elektriciteitsstation op zonne-energie. Totnutoe was er geen enkel faillissement. Volgens ondervoorzitter Ma Lianju, van lokale ontwikkelaar Baojun Financial Street heeft zijn onderneming al 400 miljoen yuan gespendeerd in het business district en bracht het 160 miljoen op. Hij ziet de ontwikkeling van Caofeidian financieel wel zitten.
De haven van Caofeidian sloeg van zijn kant vorig jaar 245 miljoen ton over, een vooruitgang met 23% vergeleken met het jaar voordien. Een andere stimulans komt van de regering die op 4 juni bekend maakte landelijk 7 chemische bases te zullen bouwen en een daarvan is Caofeidian. Verwacht wordt dat China Petrochemical Corp er een olieraffinaderij bouwt met een capaciteit van 10 miljoen ton, maar het milieueffectrapport wordt momenteel beoordeeld door het Milieuministerie. Overigens aanvaardt Caofeidian enkel ondernemingen die beloven milieuvriendelijk te werken. Hiervoor staat de Hoofdstedelijke Staalfabriek Shougang symbool: deze moest uit Beijing opkrassen en investeerde 67 miljard in haar nieuwe vestiging in Caofeidian waarvan enkel 7,6 miljard voor milieuvoorzieningen. Daarbij dient warmte om elektriciteit op te wekken, wordt afval gerecycleerd en wordt ontzilt water gebruikt voor de productie.
Bronnen: SCMP, Global Times, ce.cn, China Daily
.