Ook de bekende groothandelsmarkt te Yiwu moet mee met zijn tijd. In 11 verschillende landen wordt een online aanwezigheid uitgebouwd zodat de betrokken buitenlandse handelaars niet meer persoonlijk naar Yiwu moeten komen, maar hun bestelling via de website nationaal kunnen afhandelen.
De kleine stad Yiwu ligt op 3 uur rijden van Shanghai en bevat de China Commodities City, een groothandelsmarkt met 75.000 verkopers. Het wordt omschreven als de grootste markt ter wereld van kleine goederen. Het geheel van 5,5 miljoen m2 is onder verdeeld in 5 complexen. Vorig jaar bedroeg het zakencijfer 68 miljard yuan en 70% daarvan is bestemd voor het buitenland. Veel van de 3,6 miljard winst van China Commodities City’ komt uit de huur van de stalletjes. Toch is de tijd dat met een ruimte van enkele m2 een half miljoen per jaar kan verdiend worden, voorbij. Een meer gekwalificeerde dienstverlening is nodig.
Al in oktober 2012 bouwde de markt een online aanwezigheid uit, vooral om de handel met het buitenland te stimuleren. Dit heeft nu geleid tot een aanpassing van het business model. Sinds midden april bezit de website van de groothandelsmarkt yiwugou.com of yiwubuy.com overeenkomsten met 11 andere landen zodat deze 11 zuster-websites gaan fungeren als het besteldomein voor de groothandelsmarkt in hun land. Dit zal de buitenlandse handelaars heel wat tijd besparen. De 11 landen zijn Australië, Spanje, Polen, Japan, Brazilië, Rusland, Duitsland, de VS, Maleisië, Oekraïne en Kazakhstan. De websites van deze partners worden gerund door handelsagenten met een jarenlange ervaring in import. Aan het hoofd van yiwugou staat voormalig vicevoorzitter Wang van webportaal Sohu.com. Volgens hem is een online
aanwezigheid complementair aan de onvervangbare rol van de fysieke winkel, maar om de handel te stimuleren moet de verstrekte informatie aangevuld worden met diensten als logistiek en douane inklaring. De Yiwumarkt met zijn decennialange ervaring kan fungeren als een onestop-dienst voor de invoerders. Alle leveranciers van yiwugou hebben een fysieke aanwezigheid op de markt.
Volgens manager Jin Hongjin van Wamar Wine, een van de 75.000 verkopers met een aanwezigheid op yiwugou is er voor een invoerder uit Yiwu geen gevaar dat hij maar met een half gevulde container terugkeert want desnoods vult hij deze aan met goederen van een andere verkoper. Op de markt worden immers twee miljoen verschillende soorten kleine goederen verkocht. Dit wordt bevestigd door Chang Xiaolei de Australische partner onder de 11. Hij heeft 10 miljoen geïnvesteerd in de Australische site die later dit jaar online gaat. Ook Liu Weinan die Yiwugou vertegenwoordigt bij het opzetten van een e-commerce site in Rusland is niet bang dat de marktvraag zal ontbreken. Een goede website opzetten die de juiste dienstverlening garandeert, is volgens hem minder evident. De meeste traders zijn ouder dan 50 en weinig vertrouwd met de online wereld.
Stichter Huang Chunxiao van of Yiwu Yidao eCommerce is iemand die de zakenlui op de markt helpt bij het opzetten van de online winkels vanaf nul. Hij startte in 2012 en zag zijn zaken vorig jaar stijgen met 45%. Dit jaar verwacht de 32-jarige een aangroei met 80%. Andere handelaars gebruiken bestaande online platformen als Taobao en Tmall. Vorig jaar zouden de totale online transacties te Yiwu met 64% gegroeid zijn tot 85 miljard yuan. Huang verhoogde zijn tewerkgestelden sinds 2012 van 3 tot 40. Hij kreeg er dit jaar een 20-tal klanten bij. De prijs is een combinatie van 4 % van het online verkochte volume online gecombineerd met een vaste kost tussen 30.000 en 200.000 yuan per jaar, naar gelang de grootte van de site.
Bron: China Daily