Taobao geeft eBay ruim het nakijken

Taobao homepagina

Taobao homepagina


Na een bestaan van nauwelijks 6 jaar heeft China’s internetverkooppunt Taobao 120 miljoen geregistreerde gebruikers en 300 miljoen producten. Vorig jaar werd via Taobao voor 15 miljard $ verkocht.
Toen Taobao in 2003 opgericht werd, had eBay en z’n Chinese partner EachNet 90 % van China’s onlinetransacties. In 2006 vertrok eBay uit China en nu is de verhouding omgekeerd: Taobao heeft 80 % van de onlineverkoop en EachNet nauwelijks nog 10. Ook  PaiPai heeft 10 %. Wat is de reden van het succesverhaal?
Taobao is een initiatief van Jack Ma , een voormalig leraar Engels die de B2B-ste Alibaba oprichtte. Hier kunnen Chinese ondernemingen tegen betaling van een inschrijvingssom in contact komen met buitenlandse ondernemingen. Taobao daarentegen is een dienst tussen verkopers en consumenten onderling. Van in den beginne was Taobao gratis voor de consument en de site bood gratis ruimte voor iedereen die wou verkopen. De verkoper moet wel een garantiesom betalen voor het geval consumentenklachten gegrond blijken.
De opgang was gestaag, maar de site kreeg 5 miljard investeringsgeld van Alibaba. Alibaba heeft financële steun van Yahoo, Goldman Sachs en Softbank uit Japan. Nu maakt Taobao nog altijd geen geld van de onlinetransacties, maar komt het 200 miljoen inkomen van publiciteit op de site. Taobao beweert reeds China’s grootste verkoper te zijn met een zakencijfer dat dit jaar Amazones zakencijfer van 19 miljard $ zal overtreffen. Vorig jaar was Taobao volgens cijfers van het ministerie China’s tweede grootste verkooppunt na ’s lands grootste warenhuisketen. Dit jaar wordt een verdubbeling van het zakencijfer verwacht als de trend van de dagelijkse verkoop van 300 miljoen yuan per dag blijft aanhouden.
E-commerce is echter niet een kwestie van enkel klikken. Ook elektronisch betalen en het afleveren van de goederen telt. Het eerste probleem werd in 2004 opgelost door Alipay, het betaalsysteem van Alibaba. Voor de logistiek werkt de site samen met koerierdiensten EMS, Yuantong Express en ZJS-Express.  Een reden van het succes ligt ook in het feit dat de transportinfrastructuur soms pover is en dat lokaal protectionisme wordt doorbroken.  Een verwijt dat Taobao te horen krijgt, is dat de goederen namaak bevatten. Als reactie daarop kwam Taobao met een plan ter bescherming van de consument, waarbij bijvoorbeeld de verkoper zich kan verbinden tot een terugbetaling tot 7 dagen, compensatie voor valse goederen en een garantie van 30 dagen voor digitale producten en huishoudtoestellen. Ook werden reeds twee miljoen nepmerkproducten van de site verwijderd. De site bevat eveneens een ratingsysteem van de verkopers door de verbruikers.
Yiwus markt heeft 62.000 verkoopsstands

Yiwu's groothandelsmarkt telt 62.000 verkoopsstands


Taobao’s voorzitter Jonathan Lu wil van de site een consumentenparadijs maken waar online kan gekocht worden in een leuke omgeving. Als de onderneming beter wordt, zullen winsten wel volgen, aldus Jonathan Lu. Veel studenten uit China’s grootste groothandelscentrum Yiwu doen mee met Taobao. In de stedelijke ‘Nijverheids-en handelsschool’ van Yiwu heeft één vierde van de 8800 studenten een winkel op Taobao die vaak vanop een zolderkamer of slaapplaats gerund wordt.  Zelfs tijdens de vakantie is er een drukte van belang, vergelijkbaar met een UPS-verzendingscentrum. De studenten hebben niet veel geld nodig: ze krijgen de orders en gaan de goederen ophalen op een van de meer dan 60.000 marktstands. Zelfs sommige migranten die door de crisis naar hun streek terugkeerden, zijn een handel op Taobao begonnen. Zij verkopen lokale producten als thee of peper.
Momenteel doet maar één op drie internetgebruikers online aankopen, maar in de meer ‘rijpe’ landen bereikt dit cijfer 90 %. Uitbreiding zit er vast in voor Taobao, dat werkt met meer dan 1000 werknemers. Volgens eigen zeggen zou Taobao dit jaar voor een half miljoen nieuwe jobs zorgen, vooral bij jongeren die verkopen via het net.  Overigens is een belangrijke sleutel tot het succes de samenwerking tussen de verschillende delen van Jack Ma’s imperium, Alibaba en  Taobao. Het voormalige Alimama, een internetreclamesite, maakt reeds deel uit van Taobao. De consumenten kunnen onderling chatten via Aliwangwang. Met Jianghu werd een “Sociaal netwerk” opgestart waar groepen kunnen worden gevormd en onderling informatie uitwisselen. Tenslotte is Taobao begonnen met het integreren van de succesvolle zoekertjessite Kouwei.com.

Jack Ma
Jack Ma

Bron: New York Times, Xinhua, SCMP
Lees ook: Dossier Informatierevolutie,
sectie Internetdiensten

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *