Wordt Kashgar een ontwikkelingszone?

Nationale en lokale verantwoordelijken zijn van plan in Kashgar een ontwikkelingszone op te zetten die een belangrijke handelsbrug en logistieke brug zou worden naar de landen in de omgeving: Kirgizië en Afghanistan, Oezbekistan, Tadzjikistan en Pakistan.

Op de markt in Kashgar

Op de markt in Kashgar


Wang Yonzhi, ondercommissaris van de prefectuur Kashgar, bevestigde aan ‘China Daily’ dat de regering in de stad een ontwikkelingszone wil opzetten.  Geen van de betrokken preferentiële regels inzake investeringen en belastingen zal voor het jaareinde uitgewerkt zijn, maar het is de bedoeling een voorbeeld te nemen aan Shenzhen, aldus de ondercommissaris. Het westelijkste deel van China heeft nog geen economische ontwikkelingszone en Kashgar lijkt een goede keuze wegens het aanweizgheid van een luchthaven en de nabijheid van de landen Kirgizië, Tadzjikistan en Pakistan.
Momenteel is Kashgar reeds een uitwisselingscentrum voor kleinhandelaars uit Centraal-Azië. De (meestal) Oeigoeren verzamelen op een zondagmarkt rond de oude stad waar allerlei goederen uit China uitgestald staan, een  tastbaar voortzetten van de oude traditie als belangrijk knooppunt op de  zijderoute. Momenteel bestaat wat over de grens verhandeld wordt voor twee derden uit kledij en voor 30 % uit dagelijkse benodigdheden. In een eerste stap wil de te realiseren ontwikkelingszone ondernemingen aantrekken uit deze twee sectoren, aldus nog Wang.
Uitdaging
Het wordt echter een echte uitdaging om de economische zone op te zetten, gezien de povere infrastructuur. De zone zal gebaseerd zijn op het bestaande ‘Kashgar Central and Southern Asia Industrial Park’, dat weliswaar dichtbij de luchthaven en de oude stad ligt, maar momenteel nauwelijks een twintigtal kleine producenten huisvest. Het aanbod van elektriciteit en water is er niet stabiel.
De wegen in de regio vormen ook een probleem. Zo is de handel met Pakistan ernstig aangetast door verzakkingen tengevolge van overvloedige regen op de enige verbindingsweg. Op de grensplaats Khunjerab, tussen China en Pakistan, stond bij het bezoek van ‘China Daily’ maar één vrachtwagen, hoewel het nu het beste seizoen is omdat de grenspost dicht is tussen mei en december.
Douanecontrole in Khunjerab

Douanecontrole in Khunjerab


Vorig jaar werd voor 60.000 ton goederen geëxporteerd via Khunjerab, dagelijkse benodigdheden en elektronica die vaak uit Yiwu komen. Als die goederen in Kashgar geproduceerd zouden worden, kunnen de kosten worden gedrukt.
Een andere bezorgdheid betreft de veiligheid gezien de gevoelige ligging en de ‘onstabiele’ toestand bij de buren. Etnische onrust heeft de handel met Kirgizië tot stilstand gebracht. Kashgar met zijn bevolking van meer dan 94 % moslims ligt ook in de frontlijn van separatisten en extremisten. Wellicht zal in de toekomst beter in de grensplaatsen op wapens en drugs moeten worden gescreend. Ook moet het makkelijker worden om aan een visum (voor de Chinese zakenlui die nu voor een visum voor de Centraal-Aziatische landen naar Urumqi moeten gaan) te geraken.  Een andere denkpiste inzake vlotter verkeer is het dedouaneren toe te laten, eerder in de economische zone dan in de grensposten. Laatste zorgpunt  is het feit dat de vastgoedprijzen, sedert de geruchten over de ontwikkelingszone bekend werden, stegen van 600 yuan/m² tot 3400 yuan. Wellicht speelt hier ook het voornemen mee om in Kashgar een groot deel van de stad herop te bouwen. Op een recente handelsbeurs beloofden privézakenlui uit  Guangdong, Shenzhen, Shanghai en Shandong om in 256 projecten in totaal voor 28 miljard yuan te willen investeren.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *