De nieuwe vliegtuigmaatschappij ‘Air Belgium’ wil met zijn vier Airbussen vanuit Charleroi vooral Azië bedienen. Het belooft vluchten naar Hongkong aan halve prijs in vergelijking met andere maatschappijen. Wel moet de landingsbaan in Charleroi nog worden aangepast. Het zou 600 nieuwe banen scheppen.
De nieuwe vliegmaatschappij Air Belgium verwacht tegen eind februari de toestemming om te vliegen met haar vier Airbussen A340-300. De eerste vlucht naar Hongkong is begin maart gepland. Het worden vier vluchten per week. ‘Air Belgium’ tekende voor tien jaar een contract met Brussels South Charleroi Airport (BSCA) als startplaats. Deze luchthaven verbond zich immer om diverse uitbreidingswerken uit te voeren. De landingsbaan zal worden uitgebreid, er komt een aparte terminal voor ‘business class’ en er worden bijkomende winkeltjes, resto’s en lounges voorzien.
CEO Niky Terzakis van ‘Air Belgium’ merkt op dat 60% van de BSCA-passagiers internationale- en dat 31% zakenreizigers zijn. Gedurende de eerste jaren zal de lengte van de startbaan (2550 m) een handicap vormen. De vliegmaatschappij zal het aantal passagiers tot 257 beperken. Tegen 2021 moet de lengte met 700 meter worden verlengd, zo is overeen gekomen. Volgens CEO Terzakis zou de prijs voor een vlucht naar Hongkong ongeveer de helft bedragen van wat gebruikelijk is. Air Belgium mikt voor 2/3 van de omzet op Azië omdat dit de meest dynamische regio is. Nadat er tegen juni 6 of 7 Aziatische wekelijkse vluchten zijn, denkt Terzakis ook aan starten met vluchten naar de VS. Gedurende de eerste jaren hoopt de nieuwe maatschappij op een half miljoen passagiers jaarlijks. Door het initiatief komen er 600 nieuwe banen op de luchthaven: 360 bij Air Belgium en 240 bij BSCA.
Bron:http://www.aviation24.be; http://pagtour.info