De Chinese hoofdstad Beijng en omgeving is gehuld in zwaar vervuilde rook. Naar verwachting zal de ongezonde situatie voortduren tot en met vrijdag. De regering heeft alarmfase oranje ingesteld en inspecteurs op pad gestuurd.
De overheidsdienst voor milieubescherming heeft in Beijing alarmfase oranje ingesteld. Dat is ook gebeurd in de nabijgelegen stadsprovincie Tianjin. Het ministerie van Milieu heeft in Beijing, Tianjin en in de provincie Hebei sinds maandagavond hogere waarden van vervuiling in de lucht geregistreerd.
Oranje
Alarmfase oranje wil in China zeggen dat de Air Quality Index (AQI)drie dagen na elkaar boven de 200 zal gaan en een dag boven de 300. Die AQI meet zes vervuilende stoffen zoals fijnstof PM2.5 die kunnen zorgen voor ademhalingsmoeilijkheden en andere gezondheidsproblemen. Scholen moeten activiteiten in de buitenlucht uitstellen. Trucks met materiaal en afval van bouwondernemingen mogen de stad niet in. Dat geldt ook voor andere vervuilende voertuigen. De voorgaande instelling van alarmfase oranje dateert van november 2016. Maar intussen zijn er ook twee keer rode alarmfases geweest, die de allerhoogste waren. Beijing maakte in 2016 bijna 40 dagen van zware vervuiling door.
Fabrieken en voertuigen
Normaal gesproken valt de luchtvervuiling in april wel mee. De openbare verwarming die nog vaak steenkool stookt wordt half maart uitgezet. De plots opkomende en onverwachte pollutie van deze week komt van industriële activiteiten gecombineerd met windstilte. Er zijn in de zone Beijing, Tianjin en Hebei 55 cementfabrieken, zo heeft een werkgroep van het ministerie geconstateerd. Die waren tijdens de winter verplicht dicht, maar ze mochten op 15 maart weer aan de slag. Nog een factor is de toename van het aantal voertuigen. Volgens officiële statistieken rijden er nu bijna 21 miljoen wagens in de zone. Het percentage is in 2016 met 11,3% gestegen. Daar zijn 832.000 zware voertuigen bij die op diesel rijden, een toename van 10% het afgelopen jaar.
Inspecties
De regering heeft inspectieteams naar 7 grote steden gestuurd. Behalve in Beijing en Tianjin vonden er inspecties plaats in Shijiazhuang, Tangshan, Baoding, Xingtai en Anyang. De inspecteurs hebben bedrijfsleiders op overtredingen van de milieuwetgeving betrapt. Sommige fabrikanten hebben gegevens laten vervalsen over de uitstoot of over de installatie van luchtzuiveraars. Anderen zijn opengebleven ondanks een bevel om de activiteiten te schorsen. In Tianjin zijn de noodmaatregelen in verband met smog op een onvoldoende wijze toegepast. In Xingtai heeft een meubelfabriek de inspecteurs de toegang tot de bedrijfsgebouwen geweigerd.
Wij gaan door met de strijd
Premier Li Keqiang sprak begin maart op een persconferentie na de A.V. van het parlement nog over de luchtvervuiling. Hij zei toen: ‘een blauwe hemel is geen luxe en hoort dat niet te zijn’. Hij kondigde een speciaal fonds aan voor wetenschappelijk onderzoek naar de grondoorzaak van de smog. De premier gaf toe dat de bestrijding van de luchtvervuiling nog lang kan duren en complex is.
Optimisme
James Thornton van ClientEarth gelooft echter dat China die strijd aan het winnen is. In De Standaard Weekblad van vorig weekend verklaarde hij: ’sinds 2014 hebben we honderden Chinese rechters getraind die intussen in gespecialiseerde groene rechtbanken aan de slag zijn. Sinds 2015 een nieuwe wet van kracht werd, zijn ngo’s meer dan honderd zaken tegen vervuilende bedrijven begonnen …. Er is visie in China, heel anders dan in Brussel en Washington nu’. Dat wordt op de China-pagina’s van de website van ClientEarth bevestigd.
En verder? Uitgerekend Beijing, Tianjin en Hebei krijgen een groene ontwikkelingszone: Xiongan. Dat wettigt enig optimisme.
Caixin, China Daily Asia, Wikipedia, DS Weekblad, ClientEarth.org