De eerste elektrische taxi’s van het Chinees bedrijf BYD die in Brussel ingezet zullen worden, werden in Autoworld voorgesteld door minister Smet, de Chinese ambassadeur en BYD zelf. De e-taxis zijn schoner en zuiniger, maar ze maken ook minder lawaai. Het kernprobleem voor de toekomst in Brussel blijken de oplaadpunten te zijn.
Het Chinees bedrijf BYD heeft de openbare uitbesteding gewonnen om in het Brussels gewest 50 elektrische taxis te mogen leveren. Winnend model is de e6 die is voorzien van een 75kW motor en BYD’s eigen Fe-batterij (ijzer-fosfaat accu).
Die geeft de auto een bereik van maximaal 300 km op een enkele lading onder stedelijke omstandigheden. Het is een auto zonder uitstoot van schadelijke of verontreinigende stoffen of schadelijke broeikasgassen. De e6 heeft een topsnelheid van 140 km/ h en door zijn directe koppelafgifte een goede versnelling. De e-taxi kost 45.000 euro, dubbel zoveel als een gewone taxi. Door het lagere verbruik, besparen de taxibedrijven jaarlijks 5.500 euro aan diesel. “Dat wil zeggen dat de auto op vier jaar is afbetaald”, luidt het op het kabinet van Smet.
Er zijn wereldwijd al meer dan 1000 e6 in gebruik als taxi ,vooral in Zuid-China waar de airco vaak permanent moet aanstaan. Deze belasting blijkt niet echt een probleem te zijn om het een dag uit te houden want de taxi voor 4 personen plus bagage gebruikt een eigen BYD-technologie. Het opladen duurt wel twee uur.
Naar verluidt zijn er in het Brussels gewest nog maar een vijftal (prive) oplaadpunten.. Minister Smet beloofde bij de voorstelling binnenkort uit te zullen pakken met een plan voor oplaadpunten van de komende generatie waar diverse modellen zich kunnen komen inpluggen. Er rijden al e6 taxis in Rotterdam en al een 20-tal in Londen. Het bedrijf uit Shenzhen is ook bezig met de ontplooiing wereldwijd van elektrische bussen.
Eigen bericht, msn