China op het WK Voetbal, maar niet heus. Of in zekere zin dan weer wel: met spelers, hebbedingen, reclame en fans. In China zelf loopt het virtuele stadion vol.
China heeft de eindronde van het WK Voetbal niet gehaald. Het kan de besten overkomen. China heeft nog een lange mars voor de boeg voordat het een voetballand is.
Immer vooruit
Er wordt echter aan gewerkt en de belangstelling bij het publiek groeit onmiskenbaar. Verder troost China zich met de nodige zelfspot. ‘Het nationale team is er niet bij in Rusland 2018, maar China is toch sterk vertegenwoordigd op en naast het veld’. Daarmee bedoelen de media spelers, voetbalfans en de talloze Chinese producten waarvoor er op het WK Voetbal een markt is.
Chinese voetballers in Rusland
Tien buitenlandse spelers uit de Chinese Super League zullen ‘de kleuren van hun eigen land verdedigen’, aangemoedigd door Chinese supporters. In de Belgische ploeg zijn ‘de Chinezen’ Yannick Carrasco van Dalian Yifang en Axel Witsel van Tianjin Quanjian FC. Een selectie van jonge Chinese spelertjes is ook in Moskou. Een van de dingen die ze daar gaan doen is werken als ballenjongen bij de openingswedstrijd.
Made in China
In de stad Dongguan (provincie Guangdong) staat een fabriek waar ze officiële wedstrijdballen maken. Aan de volledig geautomatiseerde productielijn, de eerste in China, wordt er een code in aangebracht. Als je die scant krijg je te zien waar en op welk tijdstip de bal is gemaakt. Ook de onder licentie vervaardigde World Cup parafernalia, Zabivaka de mascotte, de sleutelhangers, truitjes, bekers enz. komen uit China. Zeven Chinese ondernemingen sponsoren het WK. Hun namen zullen dus overal te zien zijn, o.a. tijdens de wedstrijden. De provincie Hubei levert 100.000 rivierkreeftjes, een populaire snack onder fans. Een munterij uit Nanjing maakt herdenkingspenningen.
Politie en de thuisblijvers
Een wat minder vrolijk stemmend bericht is dat de politie extra waakzaam zal zijn in China zelf. Een maand lang zal ze met uitgebreide getalsterkte controleren op misbruik van drank en drugs, rijden onder invloed of ander wangedrag. In 2014 waren 459 verkeersongelukken, waarvan 191 met dodelijk slachtoffers, die aan de World Cup gelieerd zouden zijn. Dat wil men nu beslist voorkomen.
Gelukkige fans
Volgens een Russische schatting zullen 100.000 Chinese voetbalfans naar Rusland reizen voor het toernooi. Een visum is tijdens het WK niet nodig. CCTV, de nationale televisie, heeft naar het schijnt respectievelijk 300 en 400 miljoen dollar uitzendrechten betaald voor de World Cups van 2018 en 2022. CCTV heeft een contract met Migu en Youku om de matchen mobiel en online te laten zien. Tencent en WeChat hebben eigen studio’s en productiehuizen voor verslagen en verhalen over het evenement. Meer dan 900 miljoen toeschouwers zullen het artificiële en Chinese digitale stadion bevolken.
Bronnen: Xinhua, China Daily, SCMP