China verstevigt leidende positie internet


In China hebben meer burgers toegang tot internet dan waar ook ter wereld. Het gebruik van het web boekt op de meeste en meest geavanceerde terreinen vooruitgang.

Reclame voor COS

Reclame voor COS

Eind 2013 waren er 618 miljoen  internetgebruikers in China. In absolute cijfers is het land hiermee wereldrecordhouder. Tussen 70 en 80 % van die consumenten gaat op internet via een mobiele telefoon. Het China Internet Network Information Center (CNNIC), de overheidsinstantie bij uitstek voor informatie over het internet, brengt zijn rapport uit over 2013.

Groei (bijna) op alle fronten

Het afgelopen jaar is het web volgens de statistieken van het CNNIC op alle terreinen groter geworden behalve op één. Er zijn 53,5 miljoen ‘netizens’ bijgekomen. Het aantal ‘mobiele netizens’ is aangegroeid tot 500 miljoen, waarvan de meerderheid een beroep doet op instant-messaging (‘onmiddellijke berichtgeving’) dat steeds populairder wordt. De percentages van consumenten die gamen of videokijken via hun smartphone zijn fors toegenomen, net als het aantal e-shoppers. Het enige terrein waar het informatiecentrum een vermindering waarneemt is dat van het gebruik van de Chinese sociale netwerksites zoals Weibo. In december 2013 waren er van de 309 miljoen gebruikers van sociale media die eind 2012 geteld werden, na een geweldige boom in dat jaar, nu nog ‘maar’ 281 miljoen over. Een derde van de mensen die Weibo & Co. hebben laten vallen is overgestapt op het succesvolle WeChat, de instant-messagingdienst van Tencent. Via WeChat communiceer je in een beperkte vriendenkring. Het CNNIC  meent dat de teleurstellende resultaten van de microblogs te wijten zijn aan de competitie, onder andere van instant-messaging,en aan het feit dat de operatoren vinden dat ze te weinig winst maken. Toch is ook LinkedIn in de Chinese markt geïnteresseerd. De enige buitenlandse sociale netwerksite die niet geblokkeerd wordt in China heeft een Chinese app en al vier miljoen abonnees. Het kunnen er aanzienlijk meer worden als LinkedIn zijn eigen Chinese afdeling gaat oprichten. Dat zit er aan te komen: een directeur is al benoemd. Sommige waarnemers wijten de terugval van Weibo aan de maatregelen om het verspreiden van valse geruchten tegen te gaan (het verspreiden van onbewezen of ronduit valse beweringen wordt strafbaar als het meer dan 5000 keer gebeurt of meer dan 500 gedeeld wordt).

4G en COS

Het succes van het mobiele internetgebruik zal naar verwachting toenemen met de aanleg van het door de regering gepromote 4G-netwerk. China krijgt ook een eigen mobiel besturingssysteem, het  China Operating System (COS), voor smartphones, tablets, pc’s en apparaten die een TV verbinden met externe bronnen, de STB’s of settopboxen. De  ontwikkelaars van het systeem zijn Shanghai Liantong  en de Chinese Academie van Wetenschappen, met steun van de overheid. COS is op Linux gebaseerd en ondersteunt onder andere WeChat. Deontwikkelaars zeggen dat China een eigen mobiel besturingssysteem nodig heeft omdat de marktleiders Google en Apple niet genoeg beveiligd zijn, een van de conclusies van het door Edward Snowden uitgebrachte Prism-schandaal rond de NSA. In China zelf twijfelen deskundigen echter aan de levensvatbaarheid van COS, omdat de concurrenten ook daar al een stevige positie hebben verworven, denk hierbij aan het onlangs gesloten contract van Apple met China Mobile.

Bronnen: Xinhua, Global Times, SCMP, NU.nl, CNNIC http://www1.cnnic.cn/

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *