Vooraleer president Xi Jinping gaat deelnemen aan de nucleaire top in de VS brengt hij maandag een tweedaags bezoek aan de Tsjechische republiek. Naar verwachting zullen er 20 akkoorden worden gesloten waarbij het meest opvallende de aanleg is van een kanaal tussen Donau, Oder en de Elbe waar beide landen in een eerste fase $ 1 miljard aan willen bijdragen.
Het bezoek van president Xi aan Tsjechië duurt twee dagen waarna hij in Washington gaat deelnemen aan een nucleaire top. Het is zijn eerste reis van een Centraal- of Oost-Europees land. Hoewel het de eerste keer is, sinds 67 jaar, dat een Chinese president het land bezoekt, is het de vijfde keer sinds 2013 dat Xi zijn Tsjechische collega Milos Zeman ontmoet. Zeman was de enige leider van een EU-land die in september aanwezig was op de militaire parade naar aanleiding van de 70-ste verjaardag van het einde van WO 2. China ziet het land als een scharnier tussen Oost- en West-Europa en als een toegangspoort tot de EU. Tsjechië zoekt al langer betere transportverbindingen maar het ontbreekt Tsjechië aan fondsen om die te financieren. Naar verwachting zullen de twee landen hun betrekkingen optillen naar een strategisch partnerschap waarbij een twintigtal overeenkomsten zullen worden gesloten. De discussie zal zich wellicht focussen op de nieuwe zijderoutes tussen China en Europa.
Vicevoorzitter van het parlement Vojtech Filip heeft onthuld dat China gezamenlijk de bouw van een kanaal tussen de Donau, de Oder en de Elbe wil financieren, een project dat door president Zaman al een tijdje gepromoot wordt. De twee partijen zouden 1 miljard euro investeren in een eerste fase. Het voorgestelde kanaal zou zo een Y-vormige water corridor zijn van Polen en de Tsjechische republiek tot Slovakije en Oostenrijk. Het kanaal zal drie grote Europese rivierbekkens verbinden en uiteindelijk de Noordzee te Hamburg verbinden met de Zwarte zee te Constanza in Roemenië en de Baltische zee te Szczecin in Polen. De Tsjechische republiek tekende in november als eerste land in de regio het MoU over OBOR, ‘One Belt, One Road’, de nieuwe zijderoute. Vorig jaar bezocht China ook de European Bank for Reconstruction and Development (EBRD), die de uitbouw van de regio ondersteunt sinds 1991 en stelde het een mechanisme tot financiële samenwerking voor met de 16 landen uit de regio.
Bron: SCMP, China Daily
Over het kanaal zie ook YouTube en de website