Het eerste grote Chinese vliegtuig is maandag in Shanghai van de band gerold. Daarmee is een oude droom verwezenlijkt. Indien alles goed gaat dan vliegen de eerste commerciële modellen in 2020.
De C919 wordt gemaakt door COMAC en is bedoeld als concurrent voor Airbus 320 en Boeing 737. Het toestel kan 158 passagiers vervoeren over maximum 5.555 kilometers.
Het zal begin volgend jaar zijn eerste vlucht maken en daarna volgen er nog minstens drie jaar testvluchten met verschillende exemplaren, vooraleer het commercieel in gebruik genomen kan worden. Er zijn al 517 bestellingen door 21 verschillende klanten geplaatst. Naast het basismodel komt er een verkorte of verlengde versie plus een cargoversie. ICBC Finanancial Leasing Co., de grootste Chinese leasing maatschappij, start met het wereldwijd promoten van het vliegtuig.
China komt nu een grote stap dichter bij het ideaal van eigen grote vliegtuigen. China is de grootste markt voor burgerluchtvaart. Het telt 21 luchthavens die elk meer dan 10 miljoen passagiers per jaar ontvangen. Er vliegen meer dan 3.000 lijnvliegtuigen, waarvan de meerderheid door Boeing en Airbus geleverd is.
COMAC werkte 7 jaar aan de C919. Er zijn 200 leveranciers van onderdelen, 36 onderzoeksinstituten en 200.000 technici bij betrokken. Ook 30 buitenlandse bedrijven leverden onderdelen; onder hen GE en Honeywell (als raadgever voor veiligheid- en efficiëntienormen). Het toestel zou 13 tot 15% minder kerosine verbruiken dan de huidige concurrenten. Dit komt onder meer door de 102 technologische vernieuwingen, zoals het gebruik van derde-generatie-legeringen van aluminium en lithium.
Het is niet de eerste keer dat China probeert door te dringen op de markt van grotere vliegtuigen. In de jaren 70 bouwde het de Y-10 met vier motoren en 149 passagiersplaatsen. Het project werd echter in 1985 opgegeven wegens niet-concurrentieel met de vliegtuigen uit het Westen.
In 2002 kreeg COMAC opdracht een nieuwe poging te ondernemen met de ARJ21-700, een toestel voor ongeveer 100 passagiers. Het eerste exemplaar rolde met enkele jaren vertraging van de band in 2008 en leek veel op de MD-80 van Boeing; Het Russische bedrijf Antonov hielp bij het design. De testfase verliep niet van een leien dakje en het toestel is uiteindelijk slechts einde 2014 geslaagd in de Amerikaanse testen die noodzakelijk zijn voor een wereldwijd commercieel succes. De ervaring met de ARJ21-700 zou normaal moeten helpen om de C919 vlotter goedgekeurd te krijgen.
Bronnen: Global Times, wikipedia