Fitness doet het in China

Meer en meer Chinezen doen aan fitness en geven geld uit aan  fitnessproducten. In China kan het aanbod van sportdiensten in vergelijking met de ontwikkelde landen duidelijk hoger. Ook de financiering is nog niet wat het zijn moet: de meeste sporthallen zijn deficitair en de bevolking klaagt over te hoge prijzen voor de sportbeoefening.

fitnessEind 2014 introduceerde de regering een nationale campagne voor de promotie van fitness. Die heeft een redelijk resultaat gekend. Volgens het Investigation Report on Physical Fitness Activities van het Sportbestuur deden in 2014 ongeveer 410 miljoen bewoners boven de 20 regelmatig aan lichaamstraining, 70 miljoen meer dan in 2007. Het percentage komt zo op 33,9 % van de bevolking 5,7 % meer dan in 2007.
Tezelfdertijd stijgt ook het verbruik van sportartikelen en diensten. Het meeste geld gaat met 876 yuan naar aan de betaling van een abonnement in een centrum of bij een coach; daarna volgen 623 yuan, uitgaven voor sportkledij, sportschoenen of hoofddeksels en uiteindelijk 496 yuan voor de aanschaf van sportuitrusting. Ook hier valt een duidelijke vooruitgang te melden in vergelijking met 2007.
De toenemende vraag naar fitness doet ook het verbruik naar sportproducten stijgen. Op het

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Sportkledij keten Li Ning


Ali-sportplatform steunde de verkoop het afgelopen jaar vooral op producten voor de vrije tijd. Meer dan 40 % van de verkoop bestond uit outdoor- en watersportproducten Van producten voor yoga, fietsen en klimmen werd er zelfs 90 % meer verkocht. Het verbruik van sportuitrusting, schoenen en hoofddeksels namen toe met 30%. Yu Xingyu van Alisport verwacht dit jaar een omzet van 137 miljard yuan en volgend jaar zelfs meer dan 200 miljard.

Ook internet

Met internet duiken nu ook sport-apps op die de gebruikers een fitnessmenu op maat aanbieden maar tezelfdertijd veel gegevens verzamelen die via big data kunnen worden geanalyseerd. De sporthallen blijven niet in gebreke bij het aanwenden van de moderne technieken. Gymzalen trekken gebruikers aan via WeChat en promoten ook de dienst voor de fitnesscoach die op bezoek komt.
National+Fitness+DayDe directeur van het sportbestuur Liu Peng gelooft dat als het bewustzijn van de noodzaak om te fitnessen toeneemt, het aantal sportende Chinezen tot 435 miljoen kan groeien en de consumptie van sportproducten tot 1500 miljard kan oplopen. Maar een goed vooruitzicht betekent nog niet een toekomst zonder zorgen. Bijna alle twee miljoen sportvelden worden met verlies onderhouden. Van de omzet in de sportsector gaat nu 80 % naar sportschoenen en kledij, maar er zouden meer fitnessdiensten, sportvelden en diensten van beroepscoaches moeten worden aangeboden .
Uit onderzoek blijkt dat 56 % van de sportbeoefenaars zelf hun sport hebben geleerd en onderhouden. Aan zijn schooltijd houdt maar 20 % hun sportieve hobby over. Volgens onderdirecteur Lin Xianpeng bij de Management School of Beijing Sport University komen de sportdiensten in ontwikkelde landen op 60 % uit van de sportsector terwijl die in China nauwelijks 20 % bedragen.  Er is dus groeiruimte voor de diensten. Ook het kostenplaatje verdient aparte aandacht want velen kunnen de kosten van het fitnessen niet dragen. 39 % van de stedelijke of landelijke bevolking vindt dat de prijzen te hoog zijn.
Bron: en.ce.cn

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *