Meer transparantie, minder staatsgeheimen

Premier Li heeft zopas uitvoeringsbesluiten ondertekend bij een nieuwe wet op de staatsgeheimen van 2010: het is de bedoeling China transparanter te maken.

Offciële websate met resultaten van anti-corruptiecampagne

Offciële website met resultaten van anti-corruptiecampagne


De 45 nieuwe regels werden zondag bekendgemaakt en treden in werking op 8 maart. Volgens de nieuwe besluiten mogen staatsinstellingen niet langer zaken die normaal openbaar moeten zijn het etiket ‘staatsgeheim’ opplakken. De besluiten leggen ook verschillende niveaus van vereiste geheimhouding vast, bepalen de duur van de geheimhouding en de procedures voor vrijgave. Ook bepalen ze wie mag beslissen of iets al dan niet geheim is. Toestellen en documenten die staatsgeheimen verwerken of bevatten moeten als dusdanig duidelijk herkenbaar zijn. Er zijn specifieke regels voor het definitief vernietigen van dragers van staatsgeheimen.
Aanwijzingen van lekken van staatsgeheimen moeten door de betrokken instelling binnen 24 uur gemeld worden aan een dienst die instaat voor de bescherming van staatsgeheimen op hetzelfde niveau of hoger. Die diensten moeten op regelmatige basis ambtenaren opleiden in de principes van geheimhouding; wie geheimen lekt of laat lekken zal gestraft worden.

Gevolgen nog onduidelijk

Eén en ander moet tot gevolg hebben dat (vooral lagere) ambtenaren, niet meer willekeurig informatie kunnen achterhouden als ‘staatsgeheim’. 15.000 vervuilende fabrieken zullen nu bijvoorbeeld echt verplicht zijn om de gegevens over hun vervuiling bekend te maken. Ook zal het moeilijker worden personen te beschuldigen met als voorwendsel het ‘lekken van staatsgeheimen’. De nieuwe maatregelen sluiten aan bij de vraag bij het publiek naar meer transparantie in staatszaken.
Natuurlijk blijven er nog onduidelijkheden. Zo staat in de nieuwe regels niet precies beschreven wat onder staatsgeheimen valt. Komen er daarvoor nog bijkomende regels of wordt dat overgelaten aan de appreciatie van de overheden die daarvoor volgens de regels bevoegd zijn?  Een voorbeeld:  In 2010 werden vier kaderleden van Rio Tinto tot zware gevangenisstraffen veroordeeld wegens het lekken van staatsgeheimen. Ze hadden gevoelige commerciële informatie verkregen over de behoeften van staatsbedrijven in de staalsector, waardoor Rio Tinto voor heel China een hogere prijs voor ijzererts had kunnen bedingen, met een miljardenschade voor China als gevolg. Wat gebeurt er in een dergelijk geval onder de nieuwe reglementen?
Bron: China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *