In Suzhou vond gisteren en vandaag de vierde bijeenkomst plaats met leiders van Centraal- en Oost-Europa. China heeft officiële relaties met de EU. Minder bekend is het bestaan van een apart overlegorgaan tussen China en 16 landen van Centraal-en Oost-Europa, waarbij zowel EU- als niet-EU-landen.
De eerste vergadering van China en de 16 landen was in Warschau in 2012, en de volgende in Boekarest en Belgrado. Waarnemers van de EU, Oostenrijk en de IBRD waren uitgenodigd in Suzhou. Onder meer de Hongaarse premier en de Poolse president waren aanwezig.
De handel tussen China en de 16 landen bedroeg in 2014 zestig miljard dollar. Dat totaal groeit snel sinds een vijftal jaren maar blijft relatief weinig, met slechts één tiende van de totale Chinees-Europese handel.
Op de bijeenkomst werden de prioriteiten voor samenwerking in de periode 2015-20 vastgelegd: infrastructuur, financiën, landbouw en cultuur. Bedoeling is het Chinese OBOR project (One Belt, One Road, de nieuwe zijderoutes) te linken aan de behoefte aan betere infrastructuur in Oost-Europa; China kan die infrastructuurwerken aan en is bereid een aantal grote projecten te financieren. Oost-Europa vormt de ingangspoort naar Europa voor de Chinese verbinding over land.
Er werden ideeën besproken om de havens van de Baltische zee, de Adriatische zee en de Zwarte zee beter te laten samenwerken. Men gaat onderzoeken hoe men een speciale Chinese kredietlijn van 10 miljard dollar optimaal kan gebruiken, en of een speciaal fonds in Chinese yuan kan opstarten om de samenwerking van 16+1 te bevorderen. China is bereid een investeringsfonds van drie miljard dollar op te richten. China gaat meer voedsel uit Oost-Europa invoeren en zal zijn quarantaine maatregelen aanpassen. Het onderwijs van de talen en het toerisme zullen aangemoedigd worden. Er komen rechtstreekse vluchten tussen Boedapest en Praag en Beijing.
Met Hongarije en Servië is een akkoord ondertekend voor een hogesnelheidslijn tussen Boedapest en Belgrado; binnen twee jaar moet die trein al rijden; het project is een onderdeel van de verbinding tussen de Griekse haven Piraeus en Boedapest. Met de Sloveense premier is gesproken over de renovatie van de haven van Koper en aansluitende spoorlijnen; China is bereid aan dat project mee te werken en erin te investeren. Wanneer Slovenië verder zijn staatsbedrijven privatiseert zijn Chinese bedrijven geïnteresseerd.
Bronnen: People’s Daily, Xinhua,SCMP