Ook na herstructurering kent Didi ernstige concurrentie

Didi Chxing, de app om een taxi te roepen, heeft zich gereorganiseerd met een klemtoon op het aanbieden van luxediensten. Toch blijft de concurrentie groot. Nog vorige week lanceerde Meituan-Dianping, waarmee maaltijden besteld worden, zich in Nanjing eveneens in de vervoersector.

Didi Chuxing is na de integratie van Uber weliswaar de dominante taxi app. Toch loopt de werking niet echt gesmeerd. Hoofdoorzaak is het verbod van de lokale overheden te Beijing en te Shanghai om met niet lokaal personeel te werken. Dit leidde tot een sterke inperking van het goedkoop ‘kuaiche-‘segment waardoor Didi dominant werd. Volgens experts heeft het tekort aan chauffeurs in de grote steden tot gevolg dat de ‘kuaiche’- ritten al duurder uitvallen dan gewone taxi’s.
Didi heeft bijgevolg het bedrijfsconcept bijgestuurd en zich gereorganiseerd. Vooreerst komt er een afdeling ‘premier mobility’ die zowel de voormalige Uber operaties omvat, het bestellen van een taxi, als diensten voor delend rijden. Deze afdeling laat ook toe een luxewagen te bestellen of een chauffeur die per scooter aankomt, deze opvouwt in de koffer van de klant om hem zo (nuchter of niet) naar huis te brengt. Deze high-end diensten leveren meer winst op, maar Didi heeft te maken met veel concurrenten. Vorige week nog startte Meituan-Dianping, de besteldienst van maaltijden, in Nanjing ook met het aanroepen van vervoer. In Nanjing geldt immers de plicht niet om enkel met lokaal personeel te werken.

Afdelingen

Didi heeft ook een nieuwe afdeling opgericht die partnerschappen zoekt met stedelijke besturen voor de coördinatie van maatschappijen met openbaar vervoer. Deze reorganisatie valt op het moment dat de grote Chinese steden diensten aan gaan bieden met elektrische scooters en groene voertuigen. Didi deed al pogingen in Beijing en Shanghai om een eigen busdienst te starten. Deze dienst ‘openbaar vervoer’ werkt samen met de transport verantwoordelijken die de data analyse van Didi kunnen gebruiken om de bestaande bus routes te optimaliseren.
Beijing heeft wel na vier dagen al de vergunning ingetrokken van een dienst die e-scooters verhuurde. De scooters beschikten niet over een geldige nummerplaat. Ook waren er klachten vanuit het publiek dat zich onveilig voelt. De scooters rijden snel en vallen minder op want ze zijn geruislozer. De exploitant gaf hierop als reactie dat de scooters zich nog maar in de testfase bevonden. Ze zouden pas in de definitieve fase de officieel vereiste nummerplaten krijgen. China telt in het totaal 10 maatschappijen die e-scooters verhuren. In sommige straten of lokaliteiten waar zich een te grote concentratie voordeed, zijn e-fietsen en e-scooters verboden. Op de Chinese wegen circuleren 200 miljoen e-fietsen.
Bron: China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *