Deze week bezoekt Li Keqiang de landen Brazilië, Colombia, Peru en Chili. China wil af van het imago van enkel invoerder van grondstoffen en streeft er naar meer hoogwaardiger goederen in te voeren. Ook de haalbaarheidsstudie van een spoorweg tussen de oost en westkust van het continent moet verder door een stuurgroep worden geleid.
Nauwelijks is president Xi Jinping terug uit Rusland en heeft de Indische premier Modi in Beijing ontvangen of de volgende week bezoekt premier Li Keqiang 4 landen uit Latijns-Amerika namelijk Brazilië, Colombië, Peru en Chili. De 4 zijn goed voor 60% van de buitenlandse handel naar het continent. In de regio sloot China al ettelijke zakendeals in Amerika’s achtertuin, waar de politieke invloed van het land eerder gering is. Volgens viceminister Wang Chao wil China tijdens de reis de structuur van de handel die zich afspeelt rond grondstoffen, herstructureren. China koopt bijvoorbeeld petroleum van Venezuela, koper van Peru en Chili en sojabonen van Argentinië en Brazilië. In de toekomst wil China meer geavanceerde technologie uitvoeren en meer producten met toegevoegde waarde invoeren. Vooral deals rond infrastructuur kunnen verwacht.
Daartegenover staat dat China al meer dan $ 100 miljard investeerde in Latijns-Amerika, aldus onderminister van handel Tong Daochi. De OESO gelooft dat een van de factoren waarom het continent behoorlijk groeit na de financiële crisis, de steun van China is. President Xi Jinping beloofde in januari om de komende 10 jaar $ 250 miljard te zullen investeren in het continent. Gedurende de reis van Li zou gesproken worden over industriële samenwerking, infrastructuur, vrijhandelszones, technisch economische samenwerking, opleiding en financiën, aldus Tong.
Spoorlijn
Groots van opzet is de haalbaarheidsstudie door China Railway Eryuan Engineering Group van een spoorlijn van aan de kust van Brazilië tot aan de kust van Peru. Het contract daartoe van $ 60 miljoen is al getekend. Bedoeling is de bestaande 2000 km spoor te verlengen tot 5000 km. Zo zouden de Braziliaanse goederen voor China verscheept kunnen worden vanaf Peru. Nu staat het samenstellen van een werkgroep tussen de 3 landen die het project stuurt, ter discussie.
Momenteel bestaat de Braziliaanse infrastructuur hoofdzakelijk uit wegen. De spoorwegen die 60 jaar oud zijn, worden als niet-efficiënt bestempeld. Brazilie zou wel $ 1000 miljard nodig hebben om spoor- en stedelijke infrastructuur te moderniseren. Naar verluidt zou Li Keqiang toezeggen om voor 50 miljard de infrastructuur te helpen moderniseren met het oog op de Olympische Spelen van 2016.
Voorts wordt een overeenkomst verwacht wordt voor de uitvoer van rund. Ook samenwerking betreffende luchtvaart staat op het programma, vooral met vliegtuigbouwer Embraer. De Chinese premier zal in Brazilië eveneens een ontmoeting hebben met zakenlui en in Rio de Janeiro een tentoonstelling bijwonen van Chinese uitrusting.
Chili en China zouden een overeenkomst sluiten om hun valuta te swappen en daarnaast wordt een actualisering verwacht van hun vrijhandelsakkoord dat 10 jaar oud is. In Chili bestaan voorts grote mogelijkheden in de landbouwsector: Chili is al het vijfde land dat vee mag uitvoeren naar China, maar ook het gebruik van duurzame energie door kleine boerderijen biedt mogelijkheden naast het aanwenden van diepvriestechnologie.
In Columbië participeert China totnutoe nog weinig bij de ontginning van de oliebronnen, maar Columbië kan een steuntje wel gebruiken bij het stimuleren van de stagnerende sector. Het is overigens het eerste bezoek van een Chinees premier aan het land sinds 30 jaar.
Bronnen: China Daily, Xinhua, SCMP