Saab gered, of niet, of toch…

Als het moet kan het snel gaan met de Chinezen. Vorige week konden we melden dat het noodlijdende Saab gered was door een samenwerkingsakkoord met het Chinese Hawtai. Die hebben intussen afgehaakt. Hawtai is te klein en krijgt geen vertrouwen en dus geen groen  licht van de Chinese regering. Plaats voor de volgende Chinese groep, Pang Da.
Pang Da Automobile Trade Co Ltd is geen autoconstructeur maar een grote verdeler. Pang Da koopt meteen 1.300 Saab autos voor 30 miljoen euros. Binnen de maand worden nog eens auto’s afgenomen voor 15 miljoen euros. Verder betaalt Pang Da 65 miljoen euros voor een belang van 24% in Spijker, het huidige Nederlandse moederbedrijf van Saab; die prijs stemt overeen met de  aandelenkoers van Spijker de laatste tien dagen.
Met Pang Da haalt Spijker dus minder op dan de 150 miljoen euros die Hawtai beloofde. Maar de toestemming van de Chinese overheid voor een investering door een autoverdeler zal vlugger en gemakkelijker gaan dan voor een producent. Hawtai was van plan Saab ook in China te bouwen, Pang Da gaat alleen maar Zweedse Saabs in China verdelen. Indien deze deal door de Europese en Chinese autoriteiten goedgekeurd wordt is Saab voorlopig gered. Een overbruggingskrediet van Gemini en van de EIB maakt de heropstart mogelijk. Tegen volgend jaar is wel extra geld nodig. De Russische zakenman Antonov die dat wil investeren, is echter verdacht van frauduleuze praktijken door de Europese Investeringsbank die met 400 miljoen euros de grootste financier van Spijker is.
Pang Da is autoverdeler in China en verkocht in 2010 470.000 auto’s via 1.100 verkoopspunten. Het werd pas vorige week op de beurs van Shanghai geïntroducerd.Pang Da verkoopt ondermeer Audi, Volkswagen, Mazda, Honda. Het hielp Subaru met het opstarten van een productie in China en het idee zou zijn met Saab dezelfde weg op te gaan. Probleem is dat Saab technologie van ex-eigenaar GM bevat die niet naar China mag gebracht worden. Dus is het wachten op de nieuwe reeks 9-3 vooraleer Chinese productie kan overwogen worden.  Vooraleer GM in 2010 op de valreep Saab aan Spijker verkocht had het overigens zelf al voorakkoord met het grote staatsbedrijf BAIC uit Beijing om machines en technologie voor 200 miljoen dollar over te laten.
De perikelen Van Saab illustreren de mogelijkheden en moeilijkheden voor Chinese firma’s in Europa. Chinese firma’s hebben geld en zijn hongerig naar technologie en merknamen. Veel Europese firma’s zitten in slechte papieren en lonken naar de Chinese markt als redmiddel. Een perfecte match? Alleen, zowel de Europese als de Chinese overheid moeten dergelijke deals goedkeuren. Europa staat huiverig tegenover samenwerking die technologie in handen van Chinezen brengen; en al zeker wanneer die Chinezen staatsbedrijven zijn; de Europese voorkeur gaat dus uit naar liefst kleinere privé-bedrijven. De Chinese overheid daarentegen heeft een plan om de meer dan 100 te kleine Chinese autoconstructeurs te reorganiseren tot maximum een tiental groten, met enkele nationale kampioenen, liefst staatsbedrijven. Een bedrijf als Hawtai valt dan door de mand wegens te klein en niet op de lijst van de uitverkorenen. Voor een Chinees die naar Europa komt is het zaak hier zo privé mogelijk te zijn, en in China toch te passen in de planning van de staat.  Geely lukte daarin met Volvo, de Chinezen die vorig jaar de Nederlandse kabelkampioen Draka wilden overnemen niet, Hawtai evenmin. Niet voor niets heeft president Hu deze week bij Europees president Van Rompuy tijdens zijn bezoek aan Beijing aangedrongen om Europa meer open te zetten voor Chinese investeringen.
Intussen komt ook het Belgische  tassen- en reisaccessoiremerk Hedgren in Chinese handen. Hedgren laat vandaag al het grootste deel van zijn producten maken in China. In 2009 werd bij sterk dalende omzet voor 3,5 miljoen euro verlies geleden en dus moest op zoek gegaan naar nieuw kapitaal. .De nieuwe eigenaar zou een tiental Hedgren-winkels willen openen in China. Ook in Europa zouden er nog enkele verkooppunten bijkomen. Over de discrete overeenkomst  is verder niets geweten.
Bronnen Dow Jones, Financial Times, De Tijd
Zie ook CNTV

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *