Tianjin: innovatie en ecostad

De stad Tianjin focust de komende vijf jaren sterk op innovatie zoals in supersnelle treinen en windturbines. We kijken ook naar de ecostad die Tianjin samen met Singapoer uit de grond aan het stampen is. Wat belooft de ontwikkeling van Pekings tweelingbroer die het voordeel heeft aan de zee te liggen?

Haven Tianjin


De burgemeester van de havenstad Tianjin Huang Xingguo vertelde in een interview met “China Daily” dat er een reeks strategische onderzoeksprojecten in de pijplijn zitten. Prioritaire projecten zoals de supersnelle treinen en de windturbines moeten tegen 2015 afgewerkt zijn. Het is zo dat de “China Northern Locomotive and Rolling Stock Industry (Group) Corporation” (China CNR) voor 10 miljoen yuan al een research-hub voor supersnelle treinen heeft opgezet in Tianjin. Naar verluidt zou China CNR er nog 3 miljard willen investeren in een nijverheidszone zowel voor de assemblage van windturbines, stedelijke metro, elektrische motoren als lokomotieven voor de supersnelle treinen. Volgens vice-hoofdingenieur Chen Baoliang van China CNR zal begonnen worden met stadsmetrostellen en wordt daarna de focus uitgebreid tot supersnelle intercity-treinenlijnen. Er wordt gehoopt op een jaarlijks zakencijfer van 5 miljard yuan in die zone.
Huang voede er aan toe dat zijn stad de komende 5 jaren tien labo’s van internationaal niveau en een trits dito ingenieurs-onderzoekscentra zal bijkrijgen. Tianjin zal demonstratie-hubs van nationaal niveau opzetten voor lucht- en ruimtevaart, petrochemie-ingenieurs, zware uitrustingen, elektronica en informatica, bio-geneesmiddelen, nieuwe materialen, energie en defensie. Het doel is dat tegen het eind van het twaalfde vijfjarenplan deze sleutelnijverheden tot 95 % bijdragen van het BRP. Momenteel zijn Tianjins 8 sleutelnijverheden al goed voor 90 % van de industriële productie. Gedurende de laatste 5 jaren bedroeg de groeivoet 16 % jaarlijks en dit zou van 2011 tot 2015 12 % moeten belopen.
De toekomstige ecostad.
Tianjins geplande ecostad van 30 km² ligt op 10 km van de Beihai speciale zone, 40 km van Tianjins centrum en op 150 km van Peking.plan deel ecostad Het stedenbouwkundig plan dat sedert 2008 gezamenlijk werd uitgedokterd door de “China Academy of Urban Planning and Design”, het “Tianjin Urban Planning and Design Institute” en een planning-team uit Singapoer. Bedoeling is tegen 350.000 bewoners te hebben die harmonieus en duurzaam leven. Zonne- en windenergie worden gebruikt, regenwater opgevangen en ook wordt aan ontzouting gedaan. Het vervoer geschiedt grotendeels door de tram. Sociale huisvesting zal ook aanwezig zijn. De pleinen zijn onderling verbonden. Er zijn geen remmen op de behoeften van ouderlingen of gehandicapten. . De ecostad heeft 7 kenmerken; energievriendelijk, groene gebouwen, dito vervoer, waterbeheer, behoud erfgoed, milieuvriendelijk afvalbeheer, economisch bruisend maar een een sociaal harmonisch leven.  Er zijn zeven districten met verschillende concepten “Urbanscape” ligt in het centrum, “Earthscape” bevindt zich aan de rand, “Lifescape” heeft veel groen; voorts zijn er nog eco-Valley, Solarscape,  Windscape en eco-doorgangen. De duizend jaar oude rivier blijft en ook het vissersdorp Qingtuozi wordt geïntegreerd als een verpozingsoord. Het plan moet China duidelijk maken dat een allesomvattende “holistische” aanpak van de stadsplanning mogelijk is. Benieuwd of dit project  van de grond komt, in tegenstelling tot Shanghais voornemen met Dongtan. Dit jaar zou de eerste fase van Tianjins ecostad over 4 km² moeten klaar zijn voor 26500 gezinnen.   Bron: China Daily, greenanswers.com
CNTV Travelogue over Tianjin deel 1,   deel 2 telkens 27 minuten

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *