Drie voormalige districten in Tianjin (Tanggu, Hangu en Dagang) zijn samengesmolten om het nieuwe Binhaidistrict te vormen. Het nieuwe district is 2000 km² groot, en bevat een kustlijn van 157 km, de haven en een speciale economische zone met ook 1,47 miljoen inwoners. Bedoeling is de zone efficiënter te maken.
Wat Shenzhens nieuwe zone betekende in de jaren ’80 en Pudong in Shanghai in de jaren ’90, moet Binhai worden voor Noord-China in het begin van de 21e eeuw. Tot nu toe telde de Binhaizone drie afzonderlijke districten. Deze worden nu samengevoegd tot één district, dat overigens rechtsstreeks zal gesuperviseerd worden door de regering en niet meer door de stad Tianjin. Voor de samenvoeging telde de zone 7 politiezones, 5 handels- en nijverheidsgebieden, 6 belastingszones en 6 gerechtshoven. In de plaats komt nu een districtregering voor politieke zaken en een districtcomité voor de sociale zaken.
Inhoud
De zone wordt gekenmerkt door moderne nijverheden zoals elektronica, ruimte- en luchtvaart, petrochemie en machinebouw. De Chinese vestiging van Airbus bevindt zich in Binhai. Ook moderne diensten zoals financiën, logistiek, tentoonstellingen en outsourcing groeien snel. De haven staat op de 6e plaats op de wereldranglijst. Het is de bedoeling dat de zone de ‘high-end’-hub voor nijverheid, diensten, R&D (onderzoek en ontwikkeling), logistiek en shipping van Noord-China wordt. Daartoe beschikt het over de volle steun van de regering. Vooral in hightech wil Binhai doorstoten, meer bepaald inzake geneesmiddelen, digitale videochips, optische communicatie, windenergie en film voor zonnebatterijen. Met medewerking van Singapore wordt ook aan de uitbouw van een ecostad in de zone gewerkt.
Tianjin is reeds verbonden met Peking middels een hogesnelheidslijn, waardoor het traject nauwelijks 30 minuten duurt. De duopolis Peking-Tianjin wordt hierdoor steeds meer een feit.
Lees ook over Binhai-zone
Zie ook CCTV-video over Binhais plannen, bezoek premier Wen Jiabao