Tijdens de 5 verlofdagen met 1 mei werden 295 miljoen trips gemaakt: dit is 7,6% meer dan vorig jaar en 28% meer dan in 2018. Het toeristisch verbruik dat 166 miljard bedroeg, ligt 12% hoger dan vorig jaar en 13% dan in 2019. Ook in de kleinhandel zit het verbruik in stijgende lijn.
Tijdens de 1-meivakantie steeg het aantal binnenlandse reizen aanzienlijk tot 295 miljoen, een groei van 28,2% ten opzichte van 2019. Deze stijging van het aantal reizen overtreft de groei van 11,5% tijdens het Qingming-festival en de groei van 19,0% tijdens het Lentefestival, wat wijst op een herstel van het binnenlands toerisme. Binnenlandse toeristen gaven in totaal 166 miljard yuan uit, een stijging van 13,5% ten opzichte van 2019. Dit groeipercentage is aanzienlijk hoger dan de toename van 12,7% tijdens het Qingming-festival en de toename van 7,7% tijdens het Lentefestival.
Buitenland
Naast het binnenlandse reisverkeer kende China ook een aanzienlijke toename van inkomende en uitgaande reizen tijdens de meivakantie met meer dan 3,67 miljoen geregistreerde reizen. Populaire bestemmingen voor uitgaand toerisme vanuit China waren Singapore, Japan, Thailand, de VS en Zuid-Korea, terwijl de belangrijkste bronlanden voor buitenlandse toeristen die China bezochten Zuid-Korea, Japan en het VK waren.
De grote Chinese platforms zagen een hausse in inkomende en uitgaande bestellingen. Trip.com meldde een groei van 105% in bestellingen voor inkomend toerisme. Tuniu.com meldde een stijging van 190% in uitgaande toeristische reizen op het platform. Fliggy, een reisplatform onder Alibaba, meldde een verdubbeling van het aantal buitenlandse hotelboekingen vergeleken met vorig jaar. Volgens Alipay is het gebruik van Alipay door inkomende toeristen met buitenlandse kaarten tijdens deze vakantie verzevenvoudigd ten opzichte van vorig jaar.
Kleiner, goedkoper
Nieuwe vormen van culturele en toeristische consumptie, zoals nachttours en kamperen, wonnen ook aan populariteit. De locaties voor nachtelijke culturele en toeristische consumptie zagen in totaal 72 miljoen bezoeken, een stijging van 6,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Tijdens de vakantie bleven volgens online reisbureau Trip.com de populairste toeristische trekpleisters in China de steden Beijing, Shanghai, Hangzhou en Chengdu,
Er is echter een duidelijke trend waarneembaar dat kleinere steden en provinciale bestemmingen een hogere groei in toeristische bestellingen kenden in vergelijking met steden van de eerste en tweede categorie, aldus het Trip-rapport. Kleinere steden zoals Yangzhou en Luoyang zagen bijvoorbeeld een jaar-op-jaar gemiddelde stijging van 11% in bestellingen, terwijl de meer rurale bestemmingen zoals Anji, Yiwu en Pingtan een gemiddelde stijging van 36% lieten zien. De gemiddelde prijs voor hotels op meer provinciale markten bedroeg tijdens de vakantie slechts de helft van deze in de populaire eerste- en tweedeklassteden.
De bioscoopontvangsten bereikten 1,527 miljard yuan met 37,77 miljoen bioscoopbezoekers meer dan vorig jaar.
Detailhandel
China’s detailhandelsverkoop steeg tijdens K1 en met 4,7% jaar-op-jaar tot 12 biljoen yuan. Volgens het ministerie van Handel nam de verkoop van belangrijke detailhandels- en cateringbedrijven tijdens deze vakantie met 6,8% toe ten opzichte van vorig jaar. De verkoop van auto’s, huishoudelijke apparaten en meubels steeg met respectievelijk 4,8% , 7,9% en 4,6%. Kortom het verbruik zit weer in de lift.
Bron: Global Times