De China Railway Express bekend als de vrachttrein China-Europe heeft zijn 10.000-ste trip gemaakt en is uit Hamburg naar Wuhan teruggekeerd na een tocht van twee weken. De dienst wordt uitgevoerd tussen 48 Chinese en 40 Europese steden.
De vrachttrein China Railway Express tussen China en Europa werd opgestart in 2011. Sindsdien lopen de treinen op 65 trajecten maar worden uitgevoerd door verschillende vennootschappen.
Onder-algemeen manager Gao Ruorui van Wuhan Han’ou International Logistics Co heeft het aantal treinen vanuit Wuhan zien stijgen gedurende de jaren. Dit jaar worden op dit traject 500 vrachttreinen verwacht terwijl dat er vorig jaar nog 377 waren. Het bedrijf heeft nu vrachttreinen op 16 trajecten naar Europese steden waarbij Moskou, Hamburg en Lyon. De treinen die uit Wuhan vertrekken bevatten auto’s, elektrische onderdelen, staalproducten en kabels terwijl de terugkerende treinen vaak geladen zijn met melk uit Wit-Rusland, Franse wijn en Duits bier.
Minder kosten
De treindiensten, tussen China en Europa zijn nu beschikbaar tussen 48 Chinese en 40 Europese steden uit 14 Europese landen. Vorig jaar werden er 3000 ritten uitgevoerd en China Railway Corp verwacht dat dit er dit jaar 4000 worden. Naast de uitbreiding van het netwerk wordt volgens algemeen manager Li Chongyu van China Railway International Group ook aandacht besteed aan het verbeteren van de efficiency en het verlagen van de kosten. Zo werden ook containers gebruikt waarvan de temperatuur gecontroleerd wordt. De reistijd werd ingekort van 20 dagen tot minder dan twee weken en de kosten verminderd met 40%. Li zegt dat China verder zal samenwerken met andere landen om de kwaliteit van de dienstverlening van China Railway Express op te optimaliseren zodat het een concurrentieel internationaal logistiek merk wordt.
Klein aandeel
Sun Junjun die de dienst al twee jaar uitbaat te Wuhan voelt zich meer verantwoordelijk omdat de vraag vanuit vele Europese landen sterk stijgt. Een 27-jarige bestuurder merkt op dat de snelheid van de trein hoger is dan deze van een normale trein zodat het van de bestuurder een grotere vaardigheid vereist. Toch vervoerde de trein maar 1% van de handel tussen Europa en China qua volume en 2% berekend op de waarde. De scheepvaart staat nog in voor het leeuwenaandeel. Een studie van de International Union of Railways verwacht wel een verdubbeling van het spooraandeel in die handel de komende tien jaar.
Bronnen: China Daily, https://www.csis.org/analysis/rise-china-europe-railways