10 jaar SST: 25.000 km sporen; 4 miljoen passagiers per dag

De super snelle treinen (SST) in China zijn 10 jaar oud. De eerste lijn verbond Tianjin met Beijing op een half uur. Nu liggen er al 25.000 km super snelle lijnen (SSL). De 4000 SST’s vervoeren nu dagelijks 4 miljoen passagiers. Tegen 2020 worden 30.000 km SSL verwacht.

Beijing Zuidstation

Op 1 augustus 2008 deed de eerste super snelle trein er in de aanloop van de Olympische Spelen maar 35 minuten over de afstand tussen Beijing en Tianjin. Wat een rariteit was, werd vlug routine. De dagelijkse frequentie op die lijn werd intussen opgetrokken van 94 éénrichting diensten tot 217. Volgens het Beijing Railway Bureau werden het afgelopen decennium 250 miljoen passagiers op de lijn vervoerd.
De afgelopen week werd in Binnen-Mongolië de 287 km lange SSL tussen de regionale hoofdstad Hohhot, de stad Ulanqab en de stad Zhangjiakou in Hebei voltooid. Verwacht dat de in dienst stelling volgt tegen het jaareinde,  samen met de snelle lijn tussen Beijing en Zhangjiakou. De twee lijnen zullen de reistijd tussen Beijing en Hohhot verminderen van 9 tot 3 uur. Tegen het jaareinde zijn alle provincies en regio’s van het land met de SSL verbonden, behalve Tibet.

Cijfers

Op 10 jaar tijd werd het SSL-net tot 25.000 km verlengd en dat is 66% van het wereldtotaal. Nu vervoeren dagelijks 4000 SST’s 4 miljoen passagiers, aldus de China Railway Corporation. Eind 2017 hadden ze meer dan 7 miljard ritten verwezenlijkt.
De lijn tussen Beijing en Guangzhou doet nauwelijks acht uur over de 2300 km afstand. De nieuwe Fuxing treinen die 350 km/uur kunnen rijden tussen Beijing en Shanghai doen 4.18 uur over hun traject. Verwacht wordt dat tegen 2020 het gehele super snelle treinspoor 30.000 km lang is en zo 80 % van de steden aandoet. Eind 2016 werd eveneens gestart met vrachtvervoer: meer dan 500 steden worden gebruikt als pilotgebieden voor de expres diensten.

Buitenland/Regio

doorheen het Tianshan gebied

In 2014 realiseerde de bouw van zijn eerste buitenlandse SSL in Turkije. In juni 2015 tekende China en Rusland deals voor 770 km lijnen tussen Moskou en Kazan. In oktober 2015 hebben China en Indonesië een joint venture opgericht die een snelle lijn zal uitbouwen tussen Jakarta en Bandung.
In China zelf heeft de SST de geïntegreerde ontwikkeling van Beijing, Tianjin en Hebei in de hand gewerkt. Wang Ye uit Beijing neemt elke dag de SST die haar op 24 minuten brengt naar het Wuqing district in Tianjin waar ze werkt in de firma voor treinonderdelen Tieke Zongheng. Van de 150 personeelsleden pendelen er 20 elke dag vanuit de hoofdstad. Wuqing heeft de afgelopen vijf jaren 8200 projecten uit Beijing aangetrokken waarbij Tieke Zongheng. Met deze projecten waren volgens het districtsbestuur 51 miljard yuan investeringen gemoeid.
Bron: China Daily

11 comments for “10 jaar SST: 25.000 km sporen; 4 miljoen passagiers per dag

  1. Hoe rijker, hoe rapper.
    – Superrijken met privé-vliegtuigjes, of allerhande business class.
    – Middenklasse een paar uur op de hogesnelheidstrein.
    – Armen een paar dagen op de trage trein.

  2. Rijk, middenklasse en armen gebruiken allemaal de hogesnelheidstrein. Het meeste luchtruim in China wordt door de militairen gebruikt . Dus weinig vliegroutes in China zodat het met privé-vliegtuig ook niet sneller gaat. Er zijn bepaalde luchtruimtes waar geen commercieel vliegtuig mag vliegen. De piloot moet zig zag vliegen om het militaire luchtruim te ontwijken. Terwijl de hogesnelheidstrein loodrecht rijdt, maar ook sneller gaat. Arme mensen met de trage trein, dat bestaat nog steeds, maar dat is meer gebruikt voor bergbewoners in hoge bergen in China. Ze nemen hun varken via een zip lijn naar het treinstation in het dorp. Met hun varken op de trein om in de grote stad hun varken te kunnen verkopen op de markt. In NL heb ik nooit een varken in de trein gezien. Hieraan kun je zien hoe tolerant de Chinese overheid is tegenover armen om hun brood te verdienen.

  3. Die hogesnelheidstreinen zijn natuurlijk fantastisch. Om de vijf a tien minuten een HST tussen Peking en Tianjin, daar kunnen Europese steden van dromen.
    An sich is er weinig sloganesk aan mijn uitspraak. Gewoon de realiteit. Rijden op een trage trein is geen pretje. Je hebt er nog een heleboel, van Kunming naar Peking, of van Ulumuqi naar Shanghai, tot twee dagen reizen. Neen, een plattelandsmigrant zie je niet snel op de HST.

  4. Bloomberg zei naar aanleiding van de lentetrek door migranten op 11 februari: Last Spring Festival saw a record 10.96 million trips on one day, and for the first time more people took bullet trains than conventional ones, according to official data.

  5. Je vergeet Xinning naar Lhasa. Met HST is dat niet mogelijk vanwege het bevroren zachte grond en 300 km/uur 5000km hoogte beklimmen is dat lichamelijk onmogelijk. Ze hebben wel de duurst trein gekocht van Zwitserland. In Gansu, Binnen-Mongolië en Xinjiang is dat erg duur vanwege erg veel zand. Dat zand kan in de motor komen. Ook nog harde wind, maar ze hebben wel een dure wind tunnel gebouwd om de wind af te stoten. Yunnan heeft erg veel bergen en bossen. Tenzij je het bossen af wil kappen om spoorwegen te bouwen (moet je zelf weten). Noord Oosten erg veel sneeuw. En China heeft nog erg veel goederentreinen die kunnen vanwege hun snelheid en gewicht niet op een HST spoorlijn rijden. Daarom bestaan er nog steeds trage treinen voor een lage prijs anders is dat zonde om alleen voor goederen te worden gebruikt. Er zijn erg veel regio met een ander klimaat en cultuur (waar geen Chinees nieuwjaar voorkomt), maar China doet het toch goed. Kan Duitsland en Japan niet aan tippen.

  6. HST in China is natuurlijk een van de grote succesverhalen. Maar China is een land van verschillende snelheden. Ook letterlijk.
    Tijdens Chinees Nieuwjaar: natuurlijk is niet elke migrant een arme dorpeling, integendeel. Een groeiend aandeel is hoogopgeleid, werkt in high-tech bedrijven of financiële instellingen. Zij nemen het vliegtuig of de HST naar hun geboortesteden.
    De laaggeschoolde migrant in Peking verdient 3000-4000 rmb per maand (afh. van de sector), moet meer dan 2000 afstaan aan huur en dagdagelijkse kosten. Die gaat geen 500-800 rmb betalen voor een HST om in Henan, Anhui of Sichuan te geraken. Die neemt de trage trein of de bus, zoals de meeste migranten.

  7. HST stoppen van ene grote stad na de andere. Die stoppen niet in een klein dorp. Waar veel lage opgeleiden vandaan komen. Dus waarom zou je een HST lijn naar het oosten nemen en daarna nog een bus nemen naar het westen om op je dorp te landen. Is het niet gewoon verstandiger om alleen de bus naar het westen te nemen.

  8. Rijke Chinezen met een Beijing hukou kopen een auto met Beijing kenteken. Ze laden de auto vol met goederen en gaan naar hun ouderlijk huis met het Chinese nieuwjaar. Het gaat er niet om dat armen het trein kaartje niet kunnen betalen voor zichzelf. Het gaat er om dat ze moeilijk in een trein kunnen stappen beladen met cadeautjes (soms 2 x zo groot als een mens) voor oom en tante. Je kunt moeilijk met lege handen een rode envelop aannemen. Dan wordt je raar aangekeken. Nu kan je alleen kaartjes kopen met een id-kaart zodat het treinkaartje niet verder voor een hoge prijs kan verkocht. Of je kan een kaartje kopen niet voor een persoon, maar voor je goederen of huisdier. Er zijn wel veel privé-bussen die speciaal rijden tijdens oud en nieuw om geld te verdienen. In deze bussen mogen wel goederen en huisdieren in de bus gestouwd.

  9. De “trage” trein heeft ook zijn voordelen:
    – het is goedkoper
    -je leeft met zn zessen in een compartiment, eten, slapen, kletsen en spelletjes doen, best gezellig
    -backpackers reizen erg vaak met deze treinen

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *