Voor het eerst is met Chinese gegevens een lange termijn studie gebeurd naar de band tussen luchtvervuiling en levensduur. De resultaten zijn alarmerend. Het gaat om oude gegevens waarbij vooral vervuiling door steenkoolstof een rol speelde. De vraag rijst welke gevolgen het hedendaagse fijn stof van auto’s heeft.
In het Amerikaanse tijdschrift The Proceedings of the National Academy of Sciences verschenen de resultaten van een studie door een Amerikaan, een Israëli en twee Chinese vorsers. Ze vergeleken de data van luchtvervuiling en de bevolkingsstatistieken voor regio’s in Zuid-China en in Noord-China. De grens tussen beide ligt langs de Huaihe, een belangrijke rivier die halfweg tussen de Gele Stroom en de Yangze loopt. Men gebruikte de officiële data van 1981 tot 2000. Ten noorden blijkt veel luchtvervuiling afkomstig van steenkool, ten zuiden veel minder. En gemiddeld zat er 184 microgram meer stof per m³ in de lucht van het noorden dan van het zuiden. Gemiddeld leeft een Chinees ten zuiden van de Huaihe liefst 5,5 jaar langer dan één van de vijfhonderd miljoen Chinezen ten noorden ervan. Resultaat: 2,7 miljard verloren levensjaren. De kortere levensduur is bijna volledig toe te schrijven aan meer hart- en vaatziekten. Eenvoudig voorgesteld komt het hierop neer: per 100 microgram extra stof in de lucht leeft men 3 jaar minder.
De resultaten van het onderzoek zijn alarmerend, want tot nog toe rekende men alleen met de slechte korte termijn gevolgen van stof in de lucht, zoals werkverlet wegens ziekte. Nu blijkt de lange termijn erger te zijn.
Volgens de 2010 Global Burden of Disease Study heeft China jaarlijks 1,2 miljoen gevallen van voortijdige dood wegens luchtvervuiling en dat zouden er 40% van het wereldwijde totaal zijn.
De lucht in Noord-China is vooral vervuild door steenkoolverbranding. Er is veel zware nijverheid die steenkool als energiebron gebruikt. Ook de elektriciteit wordt er vooral met steenkool opgewekt. Er wordt vooral met een bschuldigende vinger gewezen naar de vroegere politiek (van 1981 tot 2000) om de mensen gratis steenkool voor de huisverwarming te geven; die leidde tot veel uitstoot van kolenstof in de directe woonomgeving.
Het rapport zal ongetwijfeld de regering sterken in haar plannen om verouderde verwarmingsketels en elektriciteitscentrales op steenkool voortijdig te sluiten.
Het rapport is gebaseerd op gegevens van 1980 tot 2001. Intussen zijn wel al veel maatregelen genomen om de stofuitstoot door steenkoolverbranding te verminderen. Maar sinds 2001 is het aantal auto’s zeer sterk toegenomen met alle bijbehorende uitstoot van zeer fijn stof. Welke invloed heeft dat op lange termijn op de bevolking van megasteden als Beijing?
Het is allicht geen toeval dat gisteren bekend werd dat acht megasteden – Chengdu, Chongqing, Hangzhou, Qingdao, Shenzhen, Shijiazhuang, Tianjin en Wuhan – na Beijing, Sjanghai en Guangzhou maatregelen gaan nemen om het aantal auto’s te beperken. Dat zou volgens de Nationale Vereniging van Autofabrikanten de totale verkoop in China met 2% drukken. Toch wordt nog een verdere stijging verwacht dank zij de groeiende markt in kleinere steden. Vorige maand begon GM met de bouw van een nieuwe Cadillac fabriek en opende Peugeot Citroen een nieuwe assemblagefabriek.
(Bronnen: Reuters; Bloomberg; SCMP)