Zondag werd een herdenkingsbijeenkomst gehouden op de plaats van de crash van het vliegtuig van China Eastern Airlines in Guangxi Zhuang in Zuid-China. De vliegramp echoot na.
Om te rouwen om de dood van de 132 mensen bij de vliegramp kwamen alle reddingswerkers samen op de onheilsplek in het district Tengxian. Het Chinese kabinetslid Wang Yong woonde de rouwbetuiging bij. Bijgestaan door de lokale overheid hielden de families van de slachtoffers ook een herdenkingsceremonie voor hun dierbaren.
Jammerlijke conclusie
Een Boeing 737-vliegtuig, dat vertrok vanuit Kunming, de hoofdstad van de provincie Yunnan in het zuidwesten van China, en op weg was naar Guangzhou, de hoofdstad van de provincie Guangdong, stortte op 21 maart neer in het district Tengxian. Na dagen van hardnekkige, zoektochten hebben de betrokken diensten moeten constateren dat alle 132 mensen aan boord van het vliegtuig de dood hebben gevonden. ‘Het is met grote droefheid dat we hier aankondigen dat de 123 passagiers en negen bemanningsleden aan boord van China Eastern Airlines-vlucht MU5735 op 21 maart allemaal zijn overleden’, zei Hu Zhenjiang, plaatsvervangend hoofd van de Civil Aviation Administration van China. En verder: ‘We zijn diep bedroefd door het ongeval. We rouwen om het verlies van 132 levens en betuigen ons diep medeleven met de nabestaanden’.
Wat nu?
De psychologische nazorg en de praktische afhandeling gaan verder. Honderden familieleden van de slachtoffers en ook de reddingswerkers hebben psychologische ondersteuning gekregen van een gespecialiseerd team van 99 professionele hulpverleners. Enkele duizenden mensen hadden zich aangesloten bij de zoek- en reddingsacties. Bij de operatie werden ook drones en ander materieel gebruikt. Er rest niets anders dan verder te zoeken naar vliegtuigwrakstukken, stoffelijke overschotten van de slachtoffers en materieel bewijs. De betrokken instellingen moeten doorgaan met de nasleep van de ramp af te handelen en onderzoek naar de oorzaken uit te voeren. China Eastern Airlines is begonnen met het afhandelen van schadeclaims heeft de luchtvaartmaatschappij, op een persconferentie op zondag, gemeld.
Oorzaken vliegramp?
Ook het onderzoek naar de oorzaak van de vliegramp loopt verder. De eerste zwarte doos werd woensdagnacht, enkele dagen na het ongeval, gevonden op de plaats van de crash. Mogelijke schade aan de vluchtgegevensrecorder zou de decodering kunnen bemoeilijken. De tweede zwarte doos van het gecrashte vliegtuig werd zondagochtend op anderhalve meter diepte in de bodem gevonden. De twee zwarte dozen zullen naar verwachting in elk geval aanwijzingen bevatten voor de oorzaken van de ramp. De zwarte dozen zijn allebei belangrijk en de gegevens erin kunnen elkaar bevestigen en ondersteunen laten experts weten.
Maatregelen
De overheid bestudeert alle mogelijkheden om vliegverkeer en arbeid veiliger te maken. In heel China is er onmiddellijk een grote veiligheidsinspectie van de burgerluchtvaart uitgevoerd door het ministerie van Rampenbestrijding. Naar aanleiding van de vliegramp hebben verschillende regeringsdepartmenten in China aangedrongen op uitgebreide onderzoeken en relevante correcties in verschillende sectoren met risicovolle activiteiten. De ramp met dodelijke afloop voor zovelen moet de waakzaamheid versterken in de mijnbouw, chemische nijverheid, olieopslag, en in de ziekenhuizen en de bouwnijverheid. De autoriteiten dringen erop aan dat mensenlevens op de eerste plaats moeten komen. Het is nodig verbeterpunten op te sporen en aan te brengen. Er moet in sommige sectoren misschien een omslag in de mentaliteit komen want het parool is gegeven om resoluut te vermijden dat projecten snel worden voltooid ten koste van de openbare veiligheid.
Bronnen: Xinhua, Global Times
Alle actuele verdere ontwikkelingen betreffende de ramp kunnen op de voet worden gevolgd via een Tijdlijn op de website van de Global Times.