China heeft vorig jaar 14.000 km groene wegen aangelegd wat het totaal op 56.000 km brengt. Hoewel deze groene wegen al eeuwen oud zijn, werd het systeem 10 jaar geleden vanuit de delta van de Parelrivier nieuw leven ingeblazen.
Traditioneel kende China drie soorten groene wegen. Die langs rivieren en waterlopen dateren van 2000 jaar geleden. Een tweede soort zijn die langs transportcorridors en werden hoofdzakelijk gebruikt door de keizers. Een derde soort was gelegen rond landbouwgebied: in eerste instantie dienden ze ter bescherming tegen de wind; later werden deze geïntegreerd in de zgn. ‘Groene lange muur’. Een tiental jaar geleden begon in Guangdong de trend de groene wegen te gebruiken om te fietsen en te wandelen.
Zo ontstond een groen netwerk dat groene hulpbronnen van steden en dorpen verbindt zodat die met vervoerswegen een volledig systeem vormen langs voet- en fietspaden. Het stimuleert niet enkel de joggende -of fietsende bewoners een gezondere levensstijl aan te nemen. Het netwerk helpt ook het water vast te houden, grond en lucht schoon, maar het verzacht ook het stedelijk opwarmingseffect. Vorig jaar werden zo’n 14.000 km van aangelegd wat het totaal op 56.000 km brengt, aldus het Ministerie van Huisvesting en Stedelijk-Rurale Ontwikkeling. Vele steden hebben het leefmilieu hersteld in gebieden waar ze de groene wegen hebben uitgebreid. Ze regelden ook de vervuilende nijverheden en verbeterden het regionaal milieu.
De moderne uitbouw van groene wegen startte 10 jaar geleden en ontwikkelde zich binnen die tijd over het gehele land, aldus ondervoorzitter Wang Panyan van het China Urban Construction Design and Research Institute Co. De hoofdstad van Fujian Fuzhou heeft 400 km groene wegen langs zijn rivieren aangelegd en 175 km over de bergen. Het legde ook 168 parken aan in de stad.
In de provincie Zhejiang verbinden deze groene wegen 19 toeristische steden van nationaal niveau, 40 van het provinciaal niveau en 635 traditionele dorpen, aldus onderdirecteur Zhang Yi van het provinciaal Department of Housing and Urban-rural Development. Heldere waterlopen en mooie bergen zijn van onschatbare waarde en de groene wegen maken die beschikbaar voor het volk. Vorig jaar bracht de groene weg rond het Qiandaomeer in het kanton Chun’an 17 miljoen bezoekers wat 20 miljard opbracht, aldus nog Zhang. Het ministerie van Huisvesting en Stedelijk-Rurale Ontwikkeling is vast van plan de uitbouw van het groene wegennet uit te breiden zodat het alle milieufactoren in de stad verbindt. Daartoe werkt het nog specifieke richtlijnen uit waaraan de groene wegen moeten voldoen.
Bronnen: Peoples Daily, China Daily, ScienceDirect