2 metrotreinen zijn gisterennamiddag te Shanghai op elkaar ingereden wat 240 gekwetsten veroorzaakte, zij het niet ernstig. De operator wijdt het accident aan het falen van een signaal. Volgens Xinhua zou dezelfde firma die de signaalinfrastructuur levert aan de metro te Shanghai verantwoordelijk voor de signalen waardoor de snelle treinen te Wenzhou op elkaar fataal inreden.
—Het was 14.51 lokale tijd in Shanghai toen het signaal faalde op lijn 19 van de metro meer bepaald nabij de bekende Yuyuan-tuin. Het metrostel stopte 15 minuten vooraleer verder te sporen om nogmaals 10 minuten te stoppen en in een ander stel te rijden. Bij het falen van de signalen moesten de stellen gedirigeerd te worden door de telefoon, waardoor de snelheid lager ligt. 240 personen liepen verwondingen op; 500 personen werden door redders uit de metro gehaald en negen metrohaltes gingen dicht. 20 personen zijn ernstig gekwetst, zij het niet levensbedreigend. Om zeven uur werd het metroverkeer hersteld.
In juni was er al een incident op dezelfde lijn toen een metro een verkeerde bocht maakte tijdens het piekuur, eveneens door een signaalfout. Toen was niemand gewond. In totaal waren er 3 mankementen op dezelfde lijn in twee maanden. Volgens Xinhua zou het signaal systeem een product zijn van Casco Signal een joint-venture van China Railway Signal en Alstom die levert aan 28 metrosteden. Casco Signal zou dus ook verantwoordelijk zijn voor het controlesysteem van het spoor in Zhejiang waar op 23 juli twee hoge snelheidslijnen op elkaar inreden met 40 doden en 177 gekwetsten als gevolg. Wat het metroaccident betreft wijt Casco dit aan een uitvallen van de elektriciteit. Te Shanghai verzorgt de firma de signaleerapparatuur op de lijnen 1, 3, 4 en 10 en deze wordt geacht de meest geavanceerde te zijn ter wereld.
De commentaar in de populaire microblogs bleef niet uit. Sommigen verklaarden bang te zijn in de toekomst nog de metro te zullen nemen. Anderen bekeken het meer filosofisch “Dit is het gevolg van een snelle ontwikkeling. We zullen moeten beslissen of we altijd meer willen groeien, dan wel gelukkiger willen leven” aldus blogger Shaolei123. Shanghai opende de eerste metrolijn in 1995 en heeft momenteel 11 lijnen met in totaal 420 km spoor. Dagelijks worden 5 miljoen passagiers vervoerd. De metro-operator heeft zijn excuses al aangeboden op zijn Weibo-account. Wat het eindrapport van de commissie die de Wenzhouramp onderzocht betreft, zijn de besluiten verder uitgesteld omdat nog verificatie nodig is van technische data.
Bron: China Daily, SCMP, Shanghai Daily