20ste China-ASEAN Expo te Nanning

Te Nanning vindt gedurende 4 dagen de 20ste editie plaats van de China-ASEAN Expo waar 2.000 ondernemingen tentoonstellen en 19 fora doorgaan. We nemen een kijkje in de Hall met NEVs, bij het doerian-fruit – momenteel een gekte in China -en in het eerste forum dat over de burgerluchtvaart ging.

Foto Xinhua Disclaimer

Het is dit jaar de twintigste editie van de China-ASEAN Expo die traditioneel te Nanning wordt gehouden. Dit jaar nemen 2.000 ondernemingen deel of 18% meer dan vorig jaar. Premier Li Qiang die de expo opende, noemde de relatie met ASEAN ‘het meest succesvolle en dynamische model in de regionale samenwerking tussen Azië en de Stille Oceaan, en een levendig voorbeeld van een gemeenschap met een gedeelde toekomst voor de mensheid’. Premier Li beloofde ‘dat China bereid is meer speciale producten uit de ASEAN-landen in te voeren, de regionale verbindingen te verbeteren en een meer uitgewerkt regionaal industrieel en toeleveringssysteem op te bouwen’. ‘China zal de op de ASEAN gerichte regionale samenwerkingsarchitectuur krachtig blijven steunen, het Belt and Road Initiative beter afstemmen op de strategieën van andere landen, en met de ASEAN-landen samenwerken om de regionale economische integratie te bevorderen’, aldus Li.

Afgezien van merken en bedrijven uit de 10 ASEAN leden zijn er veel Chinese bedrijven aanwezig die gespecialiseerd zijn in digitale, slimme en koolstofarme technologieën, waaronder drones en apparatuur voor milieubescherming. Bovendien zullen tijdens de 4 dagen 19 fora worden georganiseerd om de samenwerking tussen China en de ASEAN op het gebied van e-commerce, milieubescherming, de blauwe economie en andere thema’s te bespreken.

Filipijnse eetstand Foto China Daily Disclaimer

Toespraken

 De Vietnamese premier Pham Minh Chinh zei dat de aanhoudende snelle groei van China in de afgelopen decennia aanzienlijk heeft bijgedragen tot de mondiale economische groei en stabiliteit, waardoor het land een belangrijke drijvende kracht is geworden voor de wereldeconomie en een stabilisator van de regionale economie. De Laotiaanse premier noteerde dat de spoorweg tussen China en Laos niet enkel de connectiviteit verbeterde maar ook de economie, handel, investeringen en toerisme ten goede kwam.

De Maleisische premier Anwar Ibrahim benadrukte de sterke en dynamische economische en handelsbetrekkingen tussen China en de ASEAN. Hij merkte op dat China lange tijd de belangrijkste exportbestemming voor Maleisië is geweest en hij verwacht dat de samenwerking tussen Maleisië en China in de toekomst alleen maar sterker zal worden. De Cambodjaanse premier Hun Manet merkte op dat de nauwe relatie tussen ASEAN en China de voordelen aantoont van versterkte multilaterale samenwerking. De Indonesische vicepresident Ma’ruf Amin en Thailand’s vicepremier en minister van handel Phumtham Wechayachai spraken zich in dezelfde zin uit.

Akkoorden

De organisatoren zeiden dat tijdens de openingsdag overeenkomsten werden getekend voor 470 projecten met een gezamenlijke investering van 487 miljard yuan waarvan ruim 65 procent uit de productiesector kwam. China is veertien jaar op rij de belangrijkste handelspartner van de ASEAN geweest en de tweede bron van investeringen, zei ASEAN-secretaris-generaal Kao Kim Hourn, die opmerkte dat de ASEAN en China zijn overeengekomen om de upgrade van de China-ASEAN Vrijhandelsovereenkomst naar versie 3.0 te bespoedigen. Uit officiële gegevens blijkt dat het bilaterale handelsvolume tussen China en de ASEAN gestegen is van ongeveer 100 miljard dollar in 2004 tot 975,34 miljard dollar in 2022.

NEV Hall

NEV Hall Foto Global Times Disclaimer

De Global Times bezocht de expohall van de nieuwe-energieproducten. Chinese NEVs zijn zeer populair in de ASEAN-landen, want tijdens het eerste kwartaal kwamen 3 van de 4 verkochte NEVs uit China, aldus een bericht van Reuters in juli, gebaseerd op gegevens van Counterpoint Research. Op de expo hebben BYD en  Neta de grootste stands. Alhoewel Neta nauwelijks één jaar geleden in Thailand opgestart is, wil het op 3 jaar tijd 100.000 voertuigen in de ASEAN-landen verkopen. De BYD-fabriek in Thailand wordt dit jaar operationeel. Ook Great Wall Motor en SAIC hebben fabrieken in Thailand. Zowel Thailand als Indonesië steunen de ontwikkeling van de NEV-sector financieel.

Doerian-gekte

Vietnamese handelaars verkopen doerians op de expo Foto Xinhua Disclaimer

Tien jaar geleden waren ASEAN-vruchten zoals doerian, mango en kokosnoot zeldzaam in China, maar nu zijn ze te vinden in fruitstalletjes in bijna elke grote Chinese stad tegen steeds lagere prijzen, aldus een fruitverkoper. Volgens een rapport van HSBC was de Chinese markt de afgelopen twee jaar goed voor 91 procent van de mondiale vraag naar doerian. Volgens douanegegevens importeerde het land vorig jaar 825.000 ton doerian, ongeveer vier keer zoveel als in 2017. Omdat de overgrote meerderheid van de doerian die op de Chinese markt worden verkocht uit Zuidoost-Azië wordt ingevoerd, is het een symbool geworden van de bloeiende samenwerking tussen China en de ASEAN en van het grote Chinese marktpotentieel. Tijdens de eerste 5 maanden van dit jaar voerde Vietnam voor 500 miljoen $ van dit fruit uit, waarvan China 97% kocht.

Het is niet alleen het tropisch fruit dat profiteert. In Qinzhou wachten Chinese auto-onderdelen, natriumcarbonaat en mechanische en elektrische producten op verzending naar de ASEAN-landen. ‘We behandelen elke dag ongeveer twintig intermodale treinen per spoor en ons vrachtvolume is gestegen van 27.000 ton in 2017 naar bijna 3,3 miljoen ton in 2022’, zegt Huang Jiangnan, hoofd van het oostelijke treinstation van de haven van Qinzhou.

Geautomatiseerd dok in de haven van Qinzhou Foto: Xinhua Disclaimer

Luchtvaart

Van 1991 tot 2021 is het aantal ASEAN-steden dat via vliegroutes met Chinese steden verbonden is, gestegen van zes naar 44, en het aantal vliegroutes is toegenomen van 10 tot 671, aldus Hu Zhenjiang van de Civil Aviation Administration of China. Plaatsvervangend algemeen directeur van China Southern Airlines Qu Guangji zei tijdens het derde China-ASEAN Civil Aviation Cooperation Forum dat zijn bedrijf 17 routes had, met in augustus 1.408 miljoen passagiers. Aangezien Guangxi een toonaangevende markt is, zal China Southern Airlines zich blijven concentreren op de belangrijkste vliegroutes in Guangxi en de coördinatie tussen Nanning, Guilin en Beihai verbeteren, waardoor Nanning wordt uitgebouwd tot een regionaal centrum, aldus Qu.

Nanning Wuxu International Airport herneemt de passagiersvluchten naar de 10 ASEAN-hoofdsteden. Tevens baat deze luchthaven vanaf 3 augustus 15 internationale vrachtroutes uit naar 16 steden in de 10 ASEAN-lidstaten. Tijdens het Forum hebben 15 ondernemingen en organisaties, waaronder de China Air Transport Association, China Southern Airlines, Air Asia en Singapore Aviation Academy een overeenkomst getekend om een communicatiecentrum op te richten dat de samenwerking tussen China en de ASEAN op het gebied van de burgerluchtvaart moet vergemakkelijken.

Bron: Global Times, Peoples Daily

Zie ook YouTube