2019: Record aan stedelijke spoorlijnen geopend

Vorig jaar hebben 40 steden voor in totaal 6.730 km nieuwe stedelijke spoorlijnen geopend waarvan 968 km nog in het jaar zelf werden aangelegd. Daarmee was China het voorbije decennium de kampioen in aanleg van stadssporen.

Chongqing viaduct met stadsspoor-en wegvervoer (China Daily)

Volgens cijfers van China Urban Rail Transit Association heeft China bij het aanleggen van nieuwe stedelijke spoorlijnen een record gehaald waardoor het land tijdens het voorbije decennium eerste werd. Vorig jaar werden in 40 steden in totaal 6730 km stedelijke spoorvervoerslijnen geopend waarvan er 968 km werden aangelegd tijdens het jaar zelf. Volgens onderzoeker Chen Yanshen bij de China Academy of Urban Planning and Design is China daarmee kampioen in de aanleg qua bouw tijdens het voorbije decennium. Hij vindt China niet enkel het meest geavanceerd is in de schaal van de investeringen en van geopende lijnen, maar ook qua technologie.

Kaart metronet Shanghai (urbanrail.net)

Momenteel zijn er 50 miljoen passagiers die dagelijks de stedelijke spoorlijnen gebruiken. Grote steden als Beijing, Shanghai en Guangzhou vervoeren dagelijks 10 miljoen passagiers terwijl New York er 8 miljoen telt aldus nog Chen. Ook kleinere steden als Changzhou (Jiangsu) en Hohhot (Binnen Mongolië) die tamelijk arm waren, konden hun stedelijk spoorvervoer uitbreiden.

Clusters

Hij merkt voorts op dat deze spoorsystemen niet enkel binnen één stad blijven, maar ook dienen ter verbinding van steden in clusters. De Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie heeft daarvoor in maart de uitbouw van een vervoersnetwerk gesteund incluis de aanleg van een snel transportnetwerk met meerdere niveaus en dit op basis van spoorvervoer en snelwegen in stadsclusters en grootstedelijke gebieden. Met deze politiek zullen de stedelijke spoorvervoerslijnen in de delta van de Jangtserivierdelta en de Parelrivierdelta worden geïntegreerd ter bediening van een bredere economische cirkel, aldus nog Chen.

Vermelden we nog dat bij de integratie van het stedelijk vervoer de 259 betrokken steden ook streven naar één e-card die bruikbaar zal zijn in alle steden.

Global Times

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *