Tegen 2020 verdubbeling van stadsspoorlijnen

Omdat voor de aanleg van metro’s de grens van het aantal inwoners van een stadsregio naar beneden werd bijgesteld, breidt de metroaanleg  zich nu uit naar de derde- en vierderangs steden. Verwacht wordt dat het stedelijk vervoer op sporen (metro’s, trams en maglevs) tussen 2015 en 2020 verdubbelt van 3.612 km tot 7.700 km

Midden dit jaar telde China 31 steden met stadsvervoer op spoorlijnen met 133 lijnen en een totale lengte van 4400 km, aldus gegevens van de National Federation of Metro Transportation. Vorig jaar investeerde China 384 miljard yuan in dit stadsspoor een vooruitgang met 4,5%. Hoewel dit maar de helft bedraagt van de investeringen in de spoorwegen, toch zal de metroaanleg het cijfer bij de spoorwegen inhalen denkt secretaris generaal Song Minhua van de China Association of Metros. Volgens een rapport van deze vereniging wordt op dit ogenblik 100 km stedelijk spoor aangelegd in 23 steden. In steden als Chengdu, Wuhan, Qingdao en Beijing liggen al meer dan 300 km stedelijke sporen. Steden als Chengdu, Wuhan en Zhengzhou hebben al hun plannen voorgesteld om hun net uit te breiden tot 500 km. Van al het mogelijke stedelijk spoorvervoer van trams tot maglevs bij elkaar, wordt verwacht dat het aantal kilometers van 3612 km in 2015 stijgt naar 7700 km in 2020. Dit is meer dan een verdubbeling.

Driejarenplan

Het ministerie en de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie heeft in mei 2016 een driejarenplan uitgevaardigd voor transportinfrastructuur. Het plan dat een totale investering van 4700 miljard yuan inhield, voorzag een investering van 1600 miljard voor het stedelijk spoor. Dat is al meer dan de 1200 miljard gedurende geheel het twaalfde vijfjarenplan. Het driejarenplan wil 103 projecten uitvoeren met in totaal de bouw van 2000 km stadsspoor. Deze stadssporen zijn in de eersterangs steden de belangrijkste vorm geworden om zich naar het werk te begeven: 86% in Beijing en 89% in Shanghai. Meer dan 10 miljoen passagiers nemen elke werkdag de metro in de hoofdstad. Terwijl Beijing nu 19 metrolijnen telt met in totaal 574 km voorziet het plan tegen 2020 voor 1000 km stadsspoor.

Derde rang

Naast de grote steden, slaat het enthousiasme voor de aanleg van metro over naar de derderangs- en zelfs vierderangs steden. Terwijl voorheen metroaanleg enkel werd toegestaan in steden met meer dan 3 miljoen inwoners, werd deze vereiste versoepeld tot anderhalf miljoen. De regeling werd zowel versoepeld in 2013 als in 2015. Vorig jaar kregen 14 steden het licht op groen voor hun metroaanleg. 70 % daarvan betroffen derderangs steden of lager. Tijdens het eerste semester van dit jaar kregen 53 steden een vergunning waarvan 22 derderangs steden of lager. Bij de derderangs steden behoorden Nantong, Wuhu, Luoyang en Shaoxing. Anyang was een vierderangs stad en ook de kanton steden Wenshan en Fukang kregen een vergunning.

Financiering

Terwijl het geld voor de metroaanleg voordien hoofdzakelijk uit overheidssubsidie bestond, wordt nu ook gedacht aan andere financieringsvormen zoals privé-publieke partnerschappen en Build-Operate-Transfer. De  Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie stopte recentelijk nog een metroproject in Baotou omdat het lokale bestuur zich te zwaar in de schulden zou steken. De stad Guangzhou heeft van zijn kant een fonds met 10 miljard opgezet om het stedelijk vervoer te financieren. Het Fonds is een initiatief van het Guangzhou Industrial Investment Fund Management  en nog enkele lokale bedrijven die met transport te maken hebben. Het geld zal aangewend worden om van het stadsspoor een pijler van nijverheid te maken die in de toekomst 100 miljard yuan zou omzetten.

Bron: en.ce.cn

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *