Vorig jaar werd een recordaantal van 174 miljard pakketten bezorgd of 21% meer. Daarmee behoudt het land voor het elfde jaar op rij zijn status als ’s werelds grootste markt voor pakketbezorging. Voor 2025 wordt op 190 miljard pakketjes gerekend.
Vorig jaar werd een recordaantal van 174,5 miljard pakketten bezorgd, een stijging van 21 % op jaarbasis, terwijl de inkomsten uit koeriersdiensten met 13 % stegen tot 1,4 biljoen yuan maakte het State Post Bureau bekend. Dit komt overeen met een jaarlijks gemiddelde van 121 pakketten per persoon en 478 miljoen pakketten die op een willekeurige dag door het land worden vervoerd.
China behoudt al 11 jaar op rij zijn status als ’s werelds grootste markt voor pakketbezorging. Uit een sectorrapport dat vorige maand werd vrijgegeven, bleek dat China 38,47 miljard pakketten had afgeleverd dan in dezelfde periode van het jaar daarvoor – meer dan de 21,7 miljard pakketten die in 2023 in de VS werden verwerkt. Overheidsschattingen geven aan dat het jaarlijkse nationale bezorgvolume in 2025 190 miljard zal bedragen, wat 1,5 biljoen yuan aan inkomsten zal genereren.
De logistieke sector met zijn enorme netwerk en hoge efficiëntie, is volgens bureauhoofd Zhao Chongjiu de drijvende kracht achter de groei van China’s ‘echte economie’ met name in de landelijke gebieden van het land, de productiesector en de internationale handel.
Landelijk
Vooral in de centrale en westelijke regio’s zijn de bezorgnetwerken snel uitgebreid. In 2024 groeide het volume van expresbestellingen in deze regio’s met respectievelijk 30 % en 35 % ten opzichte van het voorgaande jaar. Zelfs in het veraf gelegen autonoom Tadzjiekse kanton Tashikurgan kon Zilati alles voor zijn huwelijk online bestellen en thuis laten leveren wat vroeger een lange en zware reis naar Kashgar vereiste. In de afgelopen tien jaar is het ophalen en bezorgen van pakketten in landelijke gebieden meer dan vertienvoudigd en dit dankzij voortdurende verbeteringen aan de infrastructuur op kantonnaal niveau. In oktober 2024 had China 337.800 logistieke servicestations op dorpsniveau en meer dan 1.200 openbare bezorgingscentra voor de kantons opgezet, waarmee 95% van de landelijke gebieden werd gedekt. Zhao voegde eraan toe dat de regering dit initiatief, ‘één station per dorp’ genaamd, het komende jaar zal voortzetten.
De integratie van e-commerce platforms met koeriersdiensten heeft ook nieuwe kanalen geopend voor afgelegen gebieden om hun landbouwproducten te verkopen. Volgens het ministerie van Handel is de online verkoop van landbouwproducten tijdens de eerste drie kwartalen van 2024 met 18,3 % j-o-j gestegen. Ondertussen hebben koeriersbedrijven logistieke faciliteiten direct in e-commerce hubs ingebed, waardoor geïntegreerde buitenposten ontstaan die ‘boven produceren en beneden verzenden’ worden geheten. Eind 2024 waren er 1.670 logistieke projecten – die elk meer dan 1 miljoen yuan aan jaarlijkse inkomsten opbrengen – ontwikkeld om industrieën zoals de auto-industrie en de farmaceutische industrie te ondersteunen, aldus Zhao.
Verschillende initiatieven om de binnenlandse consumptie te stimuleren, waaronder initiatieven om grootschalige upgrades en inruil van apparatuur te bevorderen hebben volgens onderzoeker Yuan Shuai bij het China Logistics Research Institute geholpen om aanzienlijke ordervolumes en zakelijke vraag te genereren. ‘De ontwikkeling van transportnetwerken heeft overigens eveneens de snelle groei van de koerierssector sterk ondersteund’, voegde Yuan eraan toe.
Het State Post Bureau meldde dat China nu wereldwijd 297 distributiecentra en 333 buitenlandse magazijnen beheert. Tienduizenden pakketten worden elke dag verwerkt door de douane en geautomatiseerde sorteersystemen voordat ze naar het buitenland worden verzonden via 16 goederentreinroutes tussen China en Europa en 25 speciale wachtrijen op zee.
Bronnen: GT, SCMP