Het Ministerie van Spoorwegen heeft bekendgemaakt gedurende drie jaar meer dan 700 miljard yuan per jaar te zullen investeren in spoorinfrastructuur. Tegen 2012 moet China’s spoornet 110.000 km lang zijn.
Het was de viceminister van Spoorwegen, Wang Zhiguo, die onthulde dat vorig jaar 337 miljard yuan in de spoorwegen werd geïnvesteerd, een verhoging met 88 % tegen het jaar voordien. Dit jaar is reeds 250 miljard gespendeerd en over het gehele jaar zal dit op 600 miljard komen, aldus Wang. Daarvan gaat 84 miljard enkel en alleen al naar de hogesnelheidslijn Peking-Shanghai. Eind dit jaar zou het totaal aantal kilometer spoor 86.000 km bedragen en tegen 2012 wordt dit 110.000 km. Enkel dit jaar al komt er 5600 km nieuw traject bij , waarvan 2500 km passagierslijnen.
Volgende passagierslijnen die aan 250 km/u rijden, werden reeds geopend: Hefei-Nanjing, Hefei-Wuhan, Jinan-Qingdao en Shijiazhuang-Taiyuan. Tegen eind dit jaar komen daar de lijnen Wuhan-Guangzhou en Zhengzhou-Xi’an bij die aan 350 km/u rijden, en de lijnen Ningbo-Taizhou-Wenzhou, Wenzhou-Fuzhou en Fuzhou-Xiamen (250 km/u). Zijn op dit ogenblik in opbouw: Beijing-Shanghai, Beijing-Shijiazhuang, Harbin-Dalian, Shanghai-Nanjing en Guiyang-Guangzhou (variërend van 200 km/u tot 350 km/u). Tegen 2012 zal China het tweede grootste spoornet ter wereld hebben met 4 horizontale en 4 verticale hoofdlijnen en intercitysystemen in de Parelrivierdelta, de Yangtzerivierdelta en het Bohaizeegebied. Op dat ogenblik zal ook de scheiding tussen vracht-en passagierslijnen een feit zijn en zou het probleem van het moeilijk verkrijgen van tickets opgelost moeten zijn.
Lees ook artikels tag-spoorwegen
transportdossier