Het Postbestuur verwacht dat de koerierdiensten dit jaar met 40 miljard verstuurde pakjes een omzet van 500 miljard yuan halen. Het afgelopen jaar bedroeg de omzet 400 miljard met 31 miljard pakjes en de diensten schiepen 200.000 banen.
De afgelopen 6 jaar groeiden de koeriersdiensten met 50 % jaarlijks, aldus Ma Junsheng van het Postbestuur. Hij verwacht dat in 2017 40 miljard postpakketten zullen worden besteld terwijl het er in 2016 31 miljard waren. Dit komt neer op een half miljard spoedbestellingen in 2017 en op 400 miljoen in 2016.
In 2006 bedroeg dit cijfer nauwelijks 30 miljard yuan. Ondertussen werd de sector een bruisende markt. Het voorbije jaar 2016 trok ZTO Express naar de beurs in New York en dit was de grootste Amerikaanse beursgang van een Chinees bedrijf na Alibaba. YTO Express ging in eigen land naar de beurs terwijl de concurrenten SF Express, STO Express en Yunda Express wellicht dit jaar zullen volgen in hun poging om gronden, personeel en vrachtwagens uit te breiden.
De sector hielp vorig jaar om voor 4000 miljard yuan aan gekochte online goederen te bestellen en dit was goed voor 12,5 % van de totale kleinhandel aldus Ma. Om de industrie beter te dienen lopen 322 pilotprojecten voor een betere coördinatie met het maakwerk. In de landbouwgebieden worden de kanalen voor de verspreiding van producten uitgebreid en vergemakkelijkt. Op die manier bedienen de koerierdiensten nu 80 % van steden en dorpen. Tegen 2020 plant China jaarlijks 50 miljard spoedpakketten te bestellen wat goed zou zijn voor een omzet van 800 miljard yuan. Dit weerspiegelt de evolutie van de structuur van Chinese economie die een ommekeer maakt naar een economie die meer gedreven wordt door de aanschaf van verbruiksgoederen.
Bron: China Daily