Aangemoedigd door 1000 miljard yuan overheidsinvesteringen sinds 2012 bezet China 7 plaatsen in de top 10 van wereldhavens. Aanvoerder Shanghai bouwt nog het geautomatiseerd gedeelte uit en dit stimuleert de eigen industrie van havenuitrusting. Daarnaast wil Shanghai ook de kostenvermindering die vorig jaar twee miljard bedroeg, dit jaar nog verder verhogen met 300 miljoen.
Shanghai was vorig jaar voor de negende maal op rij de grootste containerhaven. Het nam de eerste plaats over van Singapore in 2010. Twee jaar nadat de Yangshan diepzeehaven in gebruik werd genomen, overtrof het al de haven van Hongkong die tot dan vaak gebruikt werd als overslaghaven voor het vasteland. De grote verschepers als AP Moeller Maersk en Mediterranean Shipping Corporation ontladen nu hun vracht in het hart van de markt met 1,4 miljard verbruikers. Gevolg voor Hongkong was dat de containervracht 20 % daalde sinds de piek in 2007 en nu Hongkong nog de zevende plaats bekleedt in de top 10.
Naast de grote verbruikersmarkt ging China sinds de toetreding tot de WTO ook veel meer produceren en uitvoeren. Vorig jaar bedroeg de buitenlandse handel 4,5 biljoen $, een vertienvoudiging sinds de toetreding. Toen waren Shanghai en Shenzhen de enige twee vasteland havens in de top 10 en dan nog met één derde van het volume in Hongkong. Sinds 2012 heeft de Chinese overheid 1 biljoen yuan geïnvesteerd om de haveninfrastructuur uit te breiden.
Havens werden uitgediept tot 15 meter om de nieuwste Panamax schepen te kunnen onthalen die tot 13.000 containers kunnen bevatten. De havens van Ningbo-Zhoushan en Yangshan Shanghai zijn diepwaterhavens. Shanghai besteedde 12,8 miljard yuan aan de uitbouw van zeven aanlegplaatsen langs de 2,35 km lange kustlijn. Havenoperator Shanghai International Port (Group) heeft al een vierde fase van de haven afgewerkt met een volledig geautomatiseerde kade. Uiteindelijk zal die 130 automatisch geleide voertuigen tellen, 26 brugkranen en 120 op rails gemonteerde portaalkranen en deze allen verbonden door Huawei telecom- apparatuur. Bedoeling is van Shanghai een overslaghaven te maken voor andere Aziatische havens. Momenteel is dat maar voor 7% het geval. In Hongkong en Singapore bedraagt dit de helft.
‘Software’
Naast te investeren in infrastructuur focust Shanghai ook op het verfijnen van de ‘software’ namelijk om de diensten en formaliteiten te verbeteren, aldus voorzitter Xiao Yingjie van het Merchant Marine College bij de Shanghai Maritime University. Vorig jaar heeft de haven de kosten al met twee miljard yuan verminderd en dit jaar gaan nog 300 miljoen yuan lasten er van af. Daarnaast wil havenvoorzitter Chen Xuyuan ook dat er capaciteit bijkomt voor boten die de Jangtse komen afvaren.
Ondertussen viel Amsterdam al uit de top 10 in 2011 en Los Angeles in 2005. Na Shanghai komt Singapore gevolgd door Ningbo, Shenzhen en Guangzhou. Op 6 volgt Busan (Zuid Korea) op 7 Hongkong. Volgen verder Qingdao, Tianjin en Dubai. Een overwegend Chinees-Aziatisch onderonsje. Bij Wikipedia staat Antwerpen op de 13-de plaats wereldwijd na Rotterdam op 11 en een Maleise haven op 12.
Producenten havenwerktuigen
De haveninvesteringen zijn onvermijdelijk ook de producenten van haveninfrastructuur ten goede gekomen. Shanghai Zhenhua Heavy Industries voert nu diverse hijskranen uit naar 300 havens in 100 landen waarmee het 70 % van de wereldmarkt in handen heeft. Shanghai Zhenhua Heavy Industries, is een filiaal van China Communications Construction Company. Het ontwierp ook de infrastructuur voor de geautomatiseerde kaaien in Yangshan en in Qingdao. Gesticht in 1992 was het eerst gekend onder de naam Zhenhua Port Machinery en specialiseerde het zich in hijsapparatuur voor havens. De naamsverandering gebeurde in 2009. Toen ging het speciale staalstructuren bouwen als het Las Vegas Ferris wiel, de San Francisco-Oakland baai brug en de Noorse Hardangerfjord brug. .Verwacht wordt dat de nieuwe Zijderoutes een nieuwe opportuniteit worden voor het bedrijf.
Een ander bedrijf dat opkwam was China International Marine Containers (Group) CIMC op zijn beurt een filiaal van China Merchants Group. In 1996 werd het ’s werelds grootste producent van verschepingscontainers. Vorig jaar steeg de omzet met 22 % tot 93 miljard yuan en de netto winst met één derde tot 3,38 miljard yuan. Het bedrijf heeft zich ondertussen gediversifieerd in landtransport- en voertuigen evenals in instapbruggen die niet enkel gebruikt worden in 200 luchthavens maar ook bij de ontwikkeling van industriezones.
SCMP
Waarom de haven Antwerpen een NL vlag en niet die Belgische vlag. Het is zo dat het via Zeeland moet maar nog steeds NL vlag? Enige binnenland of rivier haven. Waarom geen Chongching.
teken aan de wand voor de (on)bekendheid van Antwerpen bij ‘Fung
Business Intelligence’ uit Hongkong?
Geen wonder dat haven boven Antwerpen een Taiwanese geen vlag erachter zit. Maar nog steeds Chongqing is nog steeds waar je niet mag onderschatten. Vooral trein met Central Azie.