China bouwt meer en meer spoorwegen in het buitenland. In Azië deden Laos, Thailand, Indonesië en Maleisië al een beroep op China Railway International Limited. In Europa komt er een ‘Chinese lijn’ tussen Servië en Hongarije, en verder zijn Afrika en Latijns Amerika klanten.
China heeft zelf het best uitgebouwde net van hogesnelheidstreinen (HST) in de wereld. Volgende maand rijdt tussen Zhengzhou-Xuzhou ook de snelste HST, tegen 380 km per uur. In eigen land groeide het aantal vervoerde passagiers tijdens de eerste 5 maanden met 12,3% tot 1,1 miljard. Met 1,04 miljard ton vracht staan de Chinese spoorwegen aan de top.
Het verwondert voorzitter Yang Zhongmin van China Railway International niet dat andere landen meer beroep gaan doen op de Chinese expertise. Volgens hem beschikken de Chinese spoorwegen over 4 troeven: een technologisch wereldtopniveau, veiligheid en betrouwbaarheid door de geïntegreerde infrastructuur die detectie en rampenbestrijding mogelijk maakt, compatibiliteit met netten in andere landen en voordelige prijzen.
In december 2015 begon China Railway in buurland Laos met de aanleg van de 417 km lange spoorlijn naar dat land. Het gaat om het eerste project in het buitenland dat volledig gebouwd wordt volgens Chinese standaarden en ook met uitrusting uit China. Naar verwachting zal de bouw van de spoorlijn doorheen Thailand nog dit semester van start gaan. In Indonesië zal een joint venture de 142 km lange snelle treinlijn bouwen tussen Jakarta en Bandung en verwacht wordt dat ze binnen 3 jaar in dienst zal worden genomen. In Maleisië bouwt China Railway Group tegen $ 2 miljard een nieuw regionaal hoofdkwartier dat de uitbreiding naar andere Zuidoostaziatische landen op het oog heeft. Vorige week werd bekend dat China Railway Group in Bangladesh een $ 3,1 miljard kostend spoorproject heeft, namelijk de 168 km lange lijn tussen Dhaka naar Jessore, waarop de trein niet sneller dan 120 km/u zal rijden. Eerder mocht China Major Bridge Engineering Company in dat land tegen $1.55 miljard de Padma brug bouwen die over 4 jaar klaar moet zijn. De voorbereidende werken voor de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Moskou en Kazan zijn klaar en de MoU is getekend. Ook het contract voor de renovatie in Iran van de lijn Teheran en Mashad ligt klaar voor ondertekening, terwijl in India de research voor de lijn Delhi-Chennai goed opschiet.
De Chinese spoorwegen leggen de 350 km lange spoorlijn tussen Servië en Hongarije aan voor 10 miljard yuan. Ook in Afrika krijgt de bouw van het spoorwegnetwerk een aardig steuntje in de rug. De spoorlijn tussen Ethiopië en Djibouti die dit jaar af moet zijn, is de eerste lijn die naar Afrika uitgevoerd wordt met volledig Chinese normen. De Benguela spoorlijn in Angola werd al eerder geopend. De bouw van de lijn tussen Nairobi en Mombasa schiet goed op. Ook in Marokko en Oeganda promoot China zijn technologie. In Latijns Amerika is de basis gelegd voor de haalbaarheidsstudie over de Brazilië-Peru Twin Ocean spoorweg in twee landen die voor China er belangrijk zijn. In Brazilië onderhandelt een filiaal van China Railway Engineering Corporation over twee projecten die samen $ 2,6 miljard waard zijn: het gaat om de bouw van een haven-spoor-mijncomplex in Bahia en een spoorrenovatie voor de Western Railway Line.
Meer onderhandelingen zijn op til zoals de projecten HST Maleisië-Singapore, de Sino-Mongoolse lijn en de lijn Tanzania-Zambia. In de VS heeft bouwer XpressWest een deal met China afgewezen omdat de federale reglementen voorzien dat de treinstellen in de VS gebouwd moeten worden. Het is de vraag welke houding de nieuwe Britse premier May zal aannemen inzake de Chinese deelname aan de British High-speed Rail.
Bronnen: en.ce.cn