Beijing: Strijd tegen luchtvervuiling op alle fronten

Er wordt hard gewerkt om de luchtvervuiling in Beijing te beperken. Recentelijk zijn  maatregelen afgekondigd tegen vuile steenkool en voor schonere auto’s. Tegen 2020 moet de uitstoot van PM 2.5 fijn stof al met een derde gedaald zijn.

luchtvervuiling
Tegen de winter van 2017 moeten alle kolenkachels verdwijnen uit vier districten van Beijing, verschillende districten in buurstad Tianjin en in twee steden in de omliggende provincie Hebei. In de plattelandsdistricten van de twee grootsteden en de provincie stoken veel gezinnen nog steenkool van lage kwaliteit in kachels. Een expert van de Tsinghua universiteit verklaarde aan het tijdschrift Caixin dat deze kachels meer schadelijk fijn stof uitstoten dan de industrie.
De kolenkachels zouden moeten vervangen worden door gas- of elektrische kachels. Alleen al in de twee meest vervuilde steden van Hebei, Baoding en Lianfang, treft de maatregel in 3.300 dorpen meer dan een miljoen inwoners. Individuele kolenkachels staan voor slechts 10% van het brandstofverbruik maar veroorzaken meer dan de helft van de uitstoot. De maatregel zal veel kosten want aardgas is duur en moet voor een groot deel ingevoerd worden. Daarom is hij beperkt tot een zone om de pollutie vooral in de hoofdstad te verminderen.
Sommige experts pleiten voor alternatieve, goedkopere maatregelen die op een bredere schaal kunnen toegepast worden en de luchtkwaliteit in de hele regio zouden verbeteren. Ze denken aan isolatienormen voor woningen, en aan het gebruik van efficiënte kolenkachels die werken op minder vervuilende steenkool. Sommigen verwijzen als voorbeeld naar Duitsland, waar kernenergie gedeeltelijk door ‘schone steenkool’ vervangen is.
De luchtvervuiling in de Beijing-Tianjin-Hebei regio is erger dan elders omdat de regio naar het Noorden en het Westen door bergen afgesloten is, zodat de vervuilde lucht er gemakkelijk blijft hangen. Deze winter wordt bovendien warmer weer verwacht dan normaal, met minder wind die de smog kan wegblazen.

Schonere auto’s

Een andere maatregel betreft auto’s. Voortaan zullen oude benzinewagens niet meer mogen rijden in Beijing wanneer er oranje of rood alarm is voor de luchtkwaliteit. Vanaf 15 februari mogen ze tijdens de week helemaal de stad niet meer in. Nog 8% van de in Beijing geregistreerde wagens zijn oude modellen. Het gaat om voertuigen volgens norm I of II. Ze stoten 30% van de vervuiling uit. In navolging van Europa zit China intussen al aan norm IV.
Wie zijn oude wagen vervangt voor een schonere kan tot 12.000 yuan subsidie krijgen. Ook banken zullen sneller leningen geven voor schone auto’s. De bedoeling is dat de maatregel snel resultaten aflevert, want de subsidie vervalt al einde 2017. Beijing telt momenteel 5,7 miljoen wagens. De uitstoot van die voertuigen is de grootste bron van smog in de stad.

Minder inwoners

Op langere termijn probeert Beijing de aangroei van de bevolking af te remmen en zelfs terug te dringen. De stad heeft daarvoor  een strategisch plan: het afstoten van een aantal functies die niet essentieel zijn voor een hoofdstad. Industrie, logistiek, groothandel en een aantal openbare diensten moeten weg. Dat moet de werkgelegenheid spreiden naar omliggende steden en bevolking uit de hoofdstad zelf weghalen.
De bedoeling is dat tegen 2020 de bevolking van de zes centrumdistricten 15% lager ligt dan in 2014. Ze telden  12,8 miljoen inwoners in 2013. De totale bevolking van Beijing zou onder 23 miljoen moeten moeten blijven. In 2014 en 2015 was al een afname van de bevolkingsgroei te merken. In de twee districten binnen de oude stadsmuren van Beijing was de bevolking in 2014 zelfs  al licht gedaald.
In Tongzhou is  begonnen met de bouw van een nieuwe administratieve zone die de administratie gedeeltelijk uit de hoofdstad moet weghalen. Sinds vorig jaar is begonnen met de verhuis van de belangrijke groothandelsmarkten van Beijing naar arrondissementen buiten de stad. 300 ervan zijn al op een nieuwe locatie. In de zes centrumdistricten ligt de prijs voor water, gas, elektriciteit en collectieve verwarming hoger dan erbuiten. De voorbije drie jaren zijn 1.300 fabrieken in hoofdstedelijk gebied gesloten of vertrokken. Ambachtelijke bedrijven moeten milieuvriendelijker werken. Dit jaar werd een totaalplan opgesteld om innoverende nijverheid in de regio Beijing-Tianjin-Hebei te bevorderen.
Bronnen: Caixin, China Daily
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *