82 nieuwe regionale luchthavens gepland

Hoewel vele kleinere luchthavens verlieslatend zijn, wil China toch gedurende dit vijfjarenplan 82 nieuwe regionale luchthavens bouwen, aldus het hoofd van China’s burgerluchtvaart. 101 zullen een vernieuwbeurt ondergaan. Bedoeling is om tegen 2020 een netwerk te hebben van luchthavens dat 89 % van de bevolking dekt.
–Naast meer geplande investeringen voor de spoorwegen waar we recentelijk gewag van maakten, zijn ook nieuwe investeringen gepland voor de aanleg van luchthavens. De 182 luchthavens maakten vorig jaar 4,6 miljard yuan winst, maar pijnpunt is dat 70 % van de luchthavens verlieslatend zijn en dit betreft hoofdzakelijk kleinere luchthavens. Toch wil China nu dit netwerk van kleinere luchthavens versterken met 82 nieuwe regionale luchthavens. Hoe valt dit te rijmen?
Hoofd Li Jiaxiang van China’s burgerluchtvaart wijt het verlies juist aan een tekort aan luchthavens en geeft de provincie Yunnan als voorbeeld. Deze provincie heeft een uitgebouwd netwerk van 12 regionale luchthavens en deze maken allemaal winst, volgens Li wegens het “netwerk”-effect van onderlinge ondersteuning. Hij stipt aan dat China met zijn 300 luchthavens waarvan 182 voor het burgerpubliek, niet enkel zit onder het cijfer in

Nieuwe luchthaven in Kunming


de VS (19.000) maar ook onder het cijfer in Brazilië (700). Bovendien mag het belang van een luchthaven niet enkel afgewogen worden op basis van eigen verliescijfers want een luchthaven kan een gebied ontsluiten. Volgens gegevens van het ministerie van Financiën worden de investeringen in een luchthaven 8 maal terugverdiend door meer inkomsten. Li citeert het voorbeeld van China’s meest noordelijk kanton Mohe dat voor toeristen moeilijk bereikbaar was tot er in 2008 een luchthaven gebouwd werd. De nieuwe luchthaven telt minder dan 60 personeelsleden en kost jaarlijks 20 miljoen yuan, maar volgens het lokaal bestuur is het aan de luchthaven te danken dat het kanton 300 miljoen yuan meer jaarlijkse inkomsten heeft.

Terminal Urumqi


Volgens directeur China Huang Min van het departement infrastructuur zijn de nieuw geplande luchthavens vooral aanvoerluchthavens in centraal en westelijk China en in minder toegankelijke gebieden. Tegen eind 2015 zullen er 230 luchthavens toegankelijk zijn voor passagiers- en vrachtvervoer. Dan zal 80 % van de bevolking beschikken over een luchthaven. Daarnaast zullen tijdens deze periode ook 101 luchthavens worden aangepast of uitgebreid. Gedurende de laatste 30 jaar groeide de burgerluchtvaart ieder jaar met meer dan 10 % en vaak doen zich vertragingen voor. Li wijt deze voor 37 % aan fouten van de luchtvaartmaatschappijen maar hij belooft de opening van nieuwe routes en maatregelen om bestaande te optimaliseren. China heeft een vloot van 1853 vliegtuigen die vorig jaar 290 miljoen passagiers vervoerden en 5,5 miljoen ton vracht .
Bron: China Daily, SCMP
.

2 comments for “82 nieuwe regionale luchthavens gepland

  1. Het zal eerder in het kader van een stimulering en aanleg van infrastructuur zijn. Je zou ook kunnen opmerken dat hier de politiek gevoerd wordt van “op twee benen staan”: dwz enerzijds de kleinere regionale luchthavens terwijl anderzijds de nieuw geplande luchthaven tussen Peking en Tianjin ’s werelds grootste moet worden.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *