iTrends: JD.com Health meest succesvolle Chinese eenhoorn

JD.com Health is de meest succesvolle eenhoorn in China. Zowel Tencent en Huawei starten met diensten voor ondernemingen. Huawei weerstaat goed de VS boycot en Alibaba opent het eWTP secretariaat. Tencent koopt 10% van Universal Music en Shenzhen werkt met een strafpunten voor koeriers die verkeersovertredingen begaan. De markt van wearables groeide tijdens K3 met 45%. Didi ligt nu onder vuur na een mislukte zelfmoord van een eigenaar van verhuurauto’s. .

Foto: Crunchbase.com

Het gezondheidsfiliaal van JD.com was de meest waardevolle starter in China en de tweede wereldwijd. JD Health is nu al winstgevend terwijl de beursgenoteerde concurrenten Ping An Healthcare Technology en Ali Health nog in de rode cijfers werken. Van de 142 nieuwe eenhoorns die vorig jaar opdoken, komt JDHealth op de tweede plaats na het Uber-filiaal voor zelfsturende auto’s. JDHealth verstuurt voedingssupplementen, medische tuigen, contactlenzen, geneesmiddelen en biedt medische diensten aan in samenwerking met gespecialiseerde instellingen. CEO Xin Lijun van JD Health schrijft het succes vooral toe aan het goed uitgebouwd leveringssysteem van JD.com maar ook aan de overeenkomsten met ziekenhuizen die hij in de toekomst nog slimmer wil maken en dit in de eerste plaats met gebruik van AI.  SCMP crunchbase

Huawei en Tencent mikken op bedrijven

Zowel Tencent als Huawei hebben nieuwe initiatieven ontplooid voor het bedrijfsleven. Tencent lanceerde de videoconferentie dienst Tencent Meeting terwijl Huawei zijn intern samenwerking platform WeLink heeft open gesteld naar bedrijven en overheid. Beide vormden overigens eerder een alliantie om internet meer ten dienste te stellen van de industrie. De op Zoom lijkende nieuwe videoconferentie dienst wordt samengevoegd met de dienst WeChat Enterprise die dateert uit 2016. Tencent Meeting bevat filters om het gezicht op te smukken of om het onherkenbaar te maken. Individuele gebruikers kunnen tot 25 deelnemers spreken gedurende45 minuten, bedrijven kunnen tot 300 deelnemers gaan. WeLink van Huawei wordt echter vergeleken met de app Slack, een communicatietool voor de werkplaats. Het bevat email, chat- vergader en kalender functies. WeLink telt wereldwijd 195.000 gebruikers en verhoogde de efficiency tussen de Huawei werknemers met 30%. Alibaba heeft van zijn kant Dingtalk en ook Bytedance lanceerde de samenwerkingstool Feishu voor op het werk. Volgens China iResearch zal de bedrijfssoftware op aanvraag dit jaar met de helft groeien tot 24 miljard yuan en tegen 2021 tot 65 miljard yuan. SCMP

Huawei weerstaat de VS-boycot

Niettegenstaande de VS-boycot is de omzet van Huawei in 2019 met 18 % gestegen tot 122 miljard $. Stichter Ren Zhenfei verwachtte zich eerder maar aan 100 miljard $. Het afgelopen jaar verstuurde Huawei 240 miljoen smartphones en in 2018 208 miljoen. Toch verwacht de Huawei_top dat dit jaar nog moeilijk blijft. In China profiteert Huawei ongewild door de Trump publiciteit, maar in het westen komt de klemtoon te liggen op de uitbouw van het Huawei Mobile Services ecosysteem en een alternatief voor Google Maps. . FT

*India blokkeert Huawei niet De Indiaanse minister van Telecom Ravi Shankar Prasad heeft op 30/12 verklaard alle leveranciers toe te laten mee te dingen voor de ontplooiing van het 5G netwerk. India telt 451 miljoen gebruikers van mobiel internet en komt daarmee op de tweede plaats wereldwijd na China. CEO van Huawei India Jay Chen die de regering dankte, zei dat enkel technologische innovaties en hoogwaardige netwerken het verouderde Indische telecom netwerk nieuw leven kunnen inblazen chine-magazine.com, computerweekly.com/

Alibaba: eWTP secretariaat in Hangzhou

Alibaba heeft het secretariaat van haar eWTP platform opgezet in het Hangzhou Xixi National Wetland Park, niet ver van het hoofdkwartier van Alibaba. Ook in de andere eWTP hubs Maleisië en België komt er een secretariaat. Rwanda en Ethiopia doen eveneens mee met eWTP. Bedoeling van eWTP is KMO’s/MKBs succesvol online te doen verkopen in het buitenland Parallel hieraan komt er een dienstenplatform gericht op de KMO’s die grensoverschrijdende verrichtingen doe door die technisch te helpen bij de toegang tot het operating systeem van dit verhandelingsplatform. De douane van Hangzhou heeft sinds september testen verricht in functie van een grensoverschrijdend e-commerce gebonden gebied zodat de KMO’s één oplossing krijgen voor online inklaring, valutawissel, belastingteruggave evenals logistieke en financiële diensten. Ook het groothandelscentrum te Yiwu dat met Luik via de trein verbonden is, sluit zich aan op eWTP. Het secretariaat wil ook banden met het World Economic Forum en de United Nations Conference on Trade and Development. China Daily

Tencent-koopt 10% van Universal Music

*De Franse groep Vivendi heeft met oudejaar meegedeeld dat het 10% aandelen van zijn filiaal Universal Music Group (UMG) tegen 3 miljard € verkoopt aan Tencent. Universal is met Sony en Warner een van de 3 groten die de markt domineren. De overeenkomst voorziet ook een mogelijkheid dat Tencent voor 1 januari 2021 nogmaals 10% zou verwerven. Met de deal hoopt Tencent een voetje voor te blijven op Bytedance. De overeenkomst zou mede te danken zijn aan financiering van het soeverein fonds GIC uit Singapore. rfi

*Tencent Holdings heeft de voorbijE 3 kwartalen meer dan 60 personeelsleden de laan uitgestuurd in een strijd tegen corruptie en Ddaarvan tien gevallen gemeld aan Justitie, zo laat Tencent weten op zijn WeChat account. Tencent heeft ook 16 bedrijven die mede betrokken zijn op een zwarte lijst geplaatst. Met hen worden geen zaken meer gedaan. scmp

K3 wearables groeiden met 45%

Volgens cijfers van International Data Corporation steeg de Chinese markt van draagbare toestellen tijdens het derde kwartaal met 45% tot 27 miljoen verstuurde toestellen. Volgens CEO Pan Xuefei van IDC China zullen deze toestellen in de toekomst belangrijker worden omdat ze de mens verbinden ofwel met het voertuig of met het slimme huis. IDC voorspelt dat China tegen 2023 200 miljoen toestellen verstuurt waarvan hoofd- en polssets elk de helft van de markt.China Daily

 Koeriers puntensysteem opgelegd

De sector van thuis- en maaltijdbedeling zit in een duidelijke opmars in China. De explosie heeft tot minder aangenaam gevolg dat de bestellers die onder tijdsdruk staan het soms niet nauw nemen met de wegveiligheid. Shenzhen introduceert een puntensysteem: elke koerier krijgt per kwartaal 12 punten en bij een verkeersinbreuk worden naar gelang de ernst een hoeveelheid punten afgetrokken. 11% van de verkeersovertredingen in Shenzhen is veroorzaakt door deze thuisbestellers. Van deze gevallen werden er 11246 begaan door bestellers van voedsel en 1618 door pakjesbezorgers. SF Express en Meituan kennen het meeste inbreuken  SCMP


Didi belooft weer beterschap

De grootste aanroepdienst voor auto’s Didi Chuxing wordt na de twee moorden in 2018 opnieuw getroffen door een schandaal. Eigenaar Yan Baocai van een firma in verhuurauto’s uit Shanxi heeft omwille van Didi een zelfmoordpoging ondernomen door het slikken van pillen en alcohol. Zijn familie kon hem echter tijdig naar het ziekenhuis brengen. In zijn zelfmoordbrief zegt Yan Baocai kapot te zijn van de onderhandelingen met Didi die hij verwijt liever te werken met niet gekwalificeerde bestuurders dan met bedrijven die de wetten naleven. De brief veroorzaakte flinke consternatie op de sociale media. Didi antwoordde weer met een zelfkritiek en beloofde beterschap in de relaties met de huurfirma’s die zouden opgenomen worden in een adviescomité SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *