Tesla kiest ook voor CATL-batterijen

Hoewel Tesla traditioneel voor batterijen een partnerschap met Panasonic heeft, maakte Elon Musk eind januari bekend voor zijn elektrische voertuigen ook Chinese CATL-batterijen te zullen gebruiken. Het initiatief wordt uitgelegd als een poging tot verankering in de Chinese markt en ook als druk op Panasonic zodat de batterijen goedkoper zouden worden.

Teslafabriek Shanghai

Eind januari vertelde CEO van Tesla Elon Musk aan investeerders dat hij voortaan zowel batterijen gaat bestellen bij het Chinese Contemporary Amperex Technology (CATL) als bij het Zuid-Koreaanse LG-Chem. Nogal een koerswending omdat totnogtoe Tesla een partnerschap had met Panasonic dat al in 2010 30 miljoen $ investeerde in Tesla. Vier jaar later vormden ze een strategisch partnerschap voor Tesla’s Gigafactory in Nevada. In 2017 overvleugelde CATL Panasonic als grootste bouwer in de wereld van elektrische batterijen. CATL bood Tesla ook goedkopere batterijen aan voor de Teslafabriek in Shanghai. Op 2 februari kondigde CATL aan dat het met Tesla een tweejarig contract had afgesloten voor de levering van elektrische batterijen. Caixin Weekly meent te weten dat dit zou kunnen leiden tot het leveren van 40% van de batterijen voor de fabriek te Shanghai. Naar verluidt zou Tesla met de overeenkomst zowel gunstiger prijsvoorwaarden willen bedingen van LG Chemical en Panasonic. Eigenlijk waren Panasonic en Tesla het al een tijdje oneens over de manier om de prijzen te verlagen van elektrische voertuigen waarin de batterij een sleutelelement is.

Technisch  

De China Electricity Council (CEC) heeft met de Japanse CHAdeMo Association een overeenkomst gesloten ter ontwikkeling van een gemeenschappelijke standaard om snel op te laden. De standaard zou dit jaar nog beschikbaar worden. Anderzijds verandert het landschap zienderogen want sommige Chinese besteldiensten zijn van plan via gemotoriseerde bestellers opgeladen batterijen te bezorgen aan chauffeurs van wie de batterij leeg was. Dit zou minder laadpalen noodzakelijk maken.

Reuters bracht halfweg februari de primeur dat Tesla met CATL onderhandelde om batterijen te kopen zonder kobalt, het duurste metaal uit de EV batterijen. Reuters voegde er nog aan toe dat Tesla zou gaan opteren voor lithium iron phosphate (LFP) batterijen terwijl Panasonic NCM en NCA batterijen gebruikt met kobalt. Meer duidelijkheid zou pas in april volgen. Reuters speculeerden alvast dat door over te stappen op LFP-batterijen Tesla de productie kosten zou doen dalen met een getal van twee cijfers. Insiders menen dat indien de grootste EV-bouwer en de grootste batterijfabrikant overschakelen op LPF dit de gehele leveranciersketting zou beïnvloeden.

Voorzitter Wang Chuanfu van BYD dat zowel batterijen als EV’s vervaardigt, verklaarde in januari klaar te zijn voor de massaproductie van kobaltvrije batterijen die half zo klein zijn als de LFP batterijen en die twee maal zo lang zouden meegaan. Daarop reageerde CATL dat het van plan is voor 20 miljard yuan aandelen te verkopen zodat met de nieuwe fondsen de productie kan worden verviervoudigd. Tot zover de nieuwe tendensen op langere termijn. De coronavirus crisis dient echter eerst overwonnen te worden want die veroorzaakte een daling van de Chinese autoverkoop met 80 tot 90%. Voor het eerste halfjaar wordt een daling met 10% verwacht. Anonieme bronnen vertelden aan Bloomberg dat om de sterke val tegen te gaan China toch zou overwegen om de subsidie voor elektrische voertuigen niet te laten uitdoven.

Week in china, https://www.electrive.com/

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *