Ook na lockdown blijven leveringsrobotten in opmars

Leveringsrobotten die binnen een nijverheidszone automatisch maaltijden leveren, bewezen hun nut tijdens de periode dat fysiek contact moest gemeden worden. Ook na de lockdown blijven de robotten gewenst.

Kok gebruikt Segway-Ninebo robot

In een nijverheidszone te Beijing waren de personeelsleden verwonderd dat leverringsrobotten hun voeding konden leveren van het ondergronds restaurant, de lift nemen en de bestelde maaltijd komen leveren op de vijftiende verdieping. De robot die S2 genoemd wordt, werd ontwikkeld door Segway-Ninebot dat in 2015 ontstond toen het te Beijing gebaseerde Ninebot het VS Segway overnam. Volgens Sun Chunyang van Segway-Ninebot kan de S2 300 bestellingen per dag in real time leveren en elke levering neemt gemiddeld 8 minuten in beslag. De S2 wordt overigens verder vervolmaakt omdat hij nu ook tussen twee gebouwen in kan navigeren.

Vooral tijdens de lockdown periode waarbij menselijk contact vermeden diende te worden, waren de robots een hit. Robotten werden intussen meer populair omdat ze de lichaamstemperatuur meten, voeding en geneesmiddelen leveren, ruimten desinfecteren en kinderen of patiënten begeleiden via spraakinteractie en lichaamsbewegingen. Ze zijn te zien op luchthavens, hotels, ziekenhuizen, grootwarenhuizen, nijverheidszones en kantoorgebouwen.

De S2 werd gebruikt om voedsel te sturen naar hotels te Shenzhen waar personen in quarantaine werden gehouden. De laadbak op de robot heeft een automatische cabinedeur, die flexibel kan veranderen van twee naar vier sloten volgens de grootte van de vervoerde goederen of hij kan ook steriliserende lampen bevatten voor desinfectering. Hij overwint hindernissen tot 2 centimeter hoogte en is verbonden met een cloud coördinatiesysteem. Verwacht wordt dat China tegen eind 2022 over 50.000 hoogwaardige kantoorgebouwen beschikt waarvan 30% tot 40% zullen beschikken over operationele leveringsrobotten.

Leveringsrobot : een attractie in het straatbeeld

Statisch

In het Shanghai Sixth People’s Hospital legt een 5G robot een groep patiënten uit hoe het masker juist te dragen. Naast Shanghai zijn deze robots sinds de Covid-19 piek terug te vinden in Hubei en Zhejiang nadat ze geschonken werden door China Mobile en Cloudminds. China Mobile legt uit dat deze robotten medisch advies kunnen leveren, geneesmiddelen brengen, navigatie leveren en desinfectie aanbrengen. Ze zijn uitgerust met armen en handen zodat ze de lichaamstemperatuur kunnen meten of ander repetitief werk verrichten. Volgens Cloudminds CEO Huang Xiaoqing kan hun gebruik kruisbesmetting verminderen.

Het Chinese bedrijf Cheetah Mobile werkt eveneens aan het populariseren van robottechnologie want het heeft er 10.000 ontwikkeld voor diverse sectoren van winkelcomplexen, exporuimtes, KTVs, bibliotheken, kantoorgebouwen, medische instellingen, hotels, regeringsgebouwen e.a. In tegenstelling tot de S2 zijn de Cheetah robots stationair. De robots van Cheetah Mobile in winkelcentra zijn uitgerust met grote schermen en kunnen gebruikers herkennen via gezichtsherkenning, verbruikers aantrekken via steminteractie, de mening van de gebruikers verzamelen en verminderingsbonnen uitdelen.

China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *