Het ontwikkelingsplan voor de Grote Baai wil Guangzhou omvormen tot een stad in een mondiaal metropool gebied en dit door gebruik te maken van haar leidende functie als nationale kernstad en als geïntegreerde doorgangsstad. Dit moet zowel gebeuren door de aanleg van traditionele en nieuwe infrastructuur, maar ook diverse initiatieven om de innovatie op te drijven.
Guangzhou alias Kanton is met 15 miljoen inwoners de stad met het meeste inwoners in het gebied rond de Grote Baai. Qua oppervlakte zijn Hongkong en Shenzhen echter wel groter. Volgens Wereldbank gegevens was de productie er al groter dan deze van Denemarken, Zuid-Afrika en Maleisië. De 3 grote pijlers in de industrie zijn auto’s, elektronica en petrochemie. Zowel Guangzhou Automobile Group als Netease zijn er gevestigd. De halfjaarlijkse Handelsbeurs is de grootste in China. Een recent uitgevaardigd overzicht van ontwikkelingsplan stelt in zijn 59 bladzijden dat het de stad wil omvormen tot een wereldstad door zijn leidende functie als nationale kernstad en door het gebruik als geïntegreerde toegangspoort.
Transport
Dit veronderstelt een geïntegreerd transport. Het plan voor het gebied van de Grote Baai wil van Guangzhou een internationale transport hub maken. De Baiyun luchthaven startte in september uitbreidingswerken voor een vierde en vijfde landingsbaan en een derde terminal. De luchthaven zag in 2019 73 miljoen passagiers, maar wil er 120 miljoen in 2030. Guangzhou speelt ook een sleutelrol in de intercity spoorwegprojecten in het gebied. Dit connectiviteitsprogramma dat 474 miljard yuan kost, wil de 11 steden tegen 2035 verbinden door 5700 km spoorwegen.
De blauwdruk voor het baai-gebied stimuleert Guangzhou ook om zijn moderne financiële dienstverlening verder te verbeteren, een regionale privaatvermogen-handelsmarkt te ontwikkelen en een regionaal centrum voor aandelen- en grondstoffenhandel op te richten. Recentelijk heeft het ministerie voor Leefmilieu ook de proefregels vrijgegeven van een nationaal systeem voor de handel in CO2-emissierechten dat in februari van kracht zou worden.
Omdat Guangzhou als handelshaven toegang heeft tot veel geïmporteerd voedsel, kruiden en ingrediënten, resulteert dit in een grote verscheidenheid aan gerechten. De beroemde gerechten van Guangzhou zijn onder meer geroosterde gans, rijstnoedel broodjes, wonton-noedels en runderdarmen. Ook deze troef in culinaire cultuur wil het plan uitspelen.
Innovatie
Het plan wil van Hongkong, Macao en de 9 steden in de Parelrivierdelta tegen 2035 een economische- en innovatieve grootmacht maken. Veel plannen te Guangzhou passen in dit kader. Vooreerst is er de China-Singapore Guangzhou Knowledge City. Dit project dat in 2010 gelanceerd werd, beslaat 123 km² in het Huangpu district. In 2018 werd het tot een nationaal project verheven en in augustus laatstleden keurde de provincie een masterplan goed voor de ontwikkeling er van de volgende 15 jaar. De klemtoon ligt op het cultiveren van talent en kennis in bio-geneeskunde, slim maakwerk en IT. Vorig jaar tekende de kennisstad 135 projecten met 170 miljard investeringen waarbij Baidu’s Apollo R&D Centre en Xpeng’s slimme productiesite.
Vervolgens is er de Guangzhou Artificial Intelligence and Digital Economy Experimental Zone. Deze pilotzone ter ontwikkeling van de digitale economie werd één jaar geleden goedgekeurd en omvat op 81 km² drie subzones. de Guangzhou International Finance Town, het Pazhou Core Area en het Yuzhu gebied. Bedoeling is als een soort drakenhoofd te fungeren voor de digitale zijderoute. Ten derde hoopt Guangzhou tegen 2030 de 99 km² grote Guangzhou Nansha Science City uit te bouwen als internationale innovatie hub. Deze wordt verondersteld complementair te zijn met de andere wetenschapszones in het gebied: Shenzhen’s Guangming Science City, Dongguan’s Songshan Lake High-Tech Industrial Park en Zhongshan’s Cuiheng City
Nieuwe Infrastructuur
Guangzhou heeft sinds juli ook een driejarig plan voor de uitbouw van nieuwe infrastructuur zoals 5G, AI en big data centra. De stad wil tegen 2022 80.000 meer 5G-basisstations. Om in de baai een AI-cluster op te zetten, wil Guangzhou 8 sleutelnijverheden ontwikkelen waarbij slimme verbonden wagens en robots. Wat de oplaadinfrastructuur betreft, zullen volgend jaar 4000 openbare oplaadstations worden gebouwd naast nog 50.000 oplaadpalen.
In mei werd Guangzhou door het ministerie aangeduid als eerste stad die een pilotzone mocht ontwikkelen voor de blockchain technologie. Bij de maatregelen om dit de komende twee jaar te ontwikkelen behoort de toepassing van deze technologie in bestuurlijke zaken. Zo heeft het district Baiyun een eerste reeks van digitale onderwijskaarten gebaseerd op een blockchain-netwerkconcept. De zone wil met Alibaba, Tencent, JD.com en Baidu samenwerken om een blockchain ecosysteem uit te bouwen dat innovatieve oplossingen uitwerkt in transport, gezondheid, voedsel en geneesmiddelen.
Bron: SCMP