Gisteren opende te Haikou de eerste ‘International Consumer Products Expo’ waarvan China hoopt dat het de grootste wordt in Azië. De nieuwe consumentenbeurs is een aanvulling op andere expo-initiatieven te Guangzhou, Shanghai en Beijing.
Guangzhou kent al decennia lang de import-export Canton Fair, Shanghai organiseert al sinds 2018 de China International Import Expo en in Beijing werd vorig jaar de eerste China International Fair for Trade in Services gehouden. Nu komt daar in het kader van de ‘dubbele circulatie strategie’ nog het vierde wiel aan de wagen bij, namelijk de eerste China International Consumer Products Expo (CICPE). Deze beurs wordt van 7 tot 10 mei gehouden in de hoofdstad Haikou in de provincie Hainan. China hoopt dat de CICPE de grootste beurs van verbruiksgoederen wordt in Azië en dat het voor de wereldwijde merken een nieuw venster wordt om de Chinese markt te betreden via Hainan. Dit eiland wordt niet enkel uitgebouwd als vrijhandelshaven, maar ook als toeristisch- en consumptiecentrum.. KPMG voorspelt zelfs dat Hainan binnen twee jaar ’s werelds grootste belastingvrije markt wordt.
President Xi Jinping zei in een gelukwens boodschap dat de gebeurtenis een wereldwijd winkel- en handelsplatform voor consumenten biedt wat bevorderlijk is voor het grijpen van kansen op de Chinese markt door alle landen. Dit draagt zo bij de wereld te voorzien van meer hoogwaardige consumentenproducten en ook tot het herstel en de groei van de wereldeconomie.
Doordat China het coronavirus onder controle heeft, worden offline gebeurtenissen gehouden die de verbruikerskracht van het land in de kijker kunnen zetten, te meer nu de consumptie tijdens de 1 mei vakantie aan een ernstige remonte bezig is. Bedoeling van de ”dubbele circulatiestrategie” is dat de binnenlandse- en de buitenlandse markten elkaar versterken, terwijl de binnenlandse markt de steunpilaar is. Niettegenstaande COVID-19 groeide de Chinese invoer vorig jaar met 8,2% tot 1570 miljard yuan. Verwacht wordt dat de komende 15 jaar China $ 30.000 miljard een goederen invoert en $ 10.000 miljard aan diensten.
Volgens CEO Fabrice Megarbane van L’Oréal China zijn 1300 wereldwijde merken van 648 buitenlandse bedrijven uit 69 landen aanwezig op de beurs die vijf secties omvat: hoogwaardige voeding en supplementen, modeartikelen, juwelen en diamanten, lifestyle en buitenleven, gastvrijheid en professionele diensten. Uit China zelf doen 800 binnenlandse merken mee. De expo beslaat 80.000 m².
Bronnen: Global Times, Xinhua, Beijing Review