Het aantal verkochte elektrische auto’s in de wereld neemt snel toe. Bijna de helft komen van Chinese constructeurs. Bovendien produceren ook buitenlandse merken elektrische voertuigen in China. Ook de Chinese batterijproductie blijft spectaculair stijgen.
Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar zijn wereldwijd bijna drie miljoen elektrische auto’s verkocht. Dat komt neer op 5,8% van het totaal. Vorig jaar was het slechts 2,6%. Tesla blijft koploper met 23% van de verkochte wagens, maar Chinese merken halen samen liefst 46%.
De cijfers komen van het studiebureel Jato.
De Chinese merken zijn bij ons nog grotendeels onbekend, want voorlopig ligt hun afzet hoofdzakelijk op de binnenlandse Chinese markt. Wel bekend zijn de buitenlandse merken die elektrische auto’s in China produceren, ook voor de internationale markt. Zo is er de Gigafabriek van Tesla in Shanghai. BMW bouwt in China zijn elektrisch model iX3. Ook Volkswagen, GM… zijn met elektrische wagens aanwezig in China. In totaal worden minstens 60% van alle nieuwe elektrische wagens in de wereld momenteel in China gebouwd.
China is ook de grootste markt voor elektrische wagens. Van alle nieuw ingeschreven voertuigen dit jaar is 58% elektrisch. In de Europese unie is het 27%, in de VS 11%.
Batterijen als drijvende kracht
Naast een regeringspolitiek die elektrische voertuigen sterk aanmoedigt, heeft China een sterke technologische basis verworven in het vervaardigen van efficiënte batterijen, het belangrijkste en duurste onderdeel van een elektrische auto. De grootste batterijenproducent ter wereld, CATL, is begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek in Yichang. Het gaat om een investering van 5 miljard dollar. Er zal jaarlijks 360.000 ton ijzerfosfaat en 220.000 ton lithium-ijzerfosfaat geproduceerd worden, genoeg om de kathodes te vervaardigen van batterijen voor 4 miljoen elektrische voertuigen.
Volgens cijfers van de China Automotive Power Battery Industry Innovation Alliance nam de productie van elektrische batterijen in China dit jaar tot en met oktober toe met 250% . Dat betekent een capaciteit van 160 GW. Ter vergelijking: een moderne grote kernreactor heeft een vermogen van 1 GW. CATL tekende voor 51%. Het levert onder meer aan Tesla, Volkswagen en GM.
Bronnen: caixin; https://www.vroom.be/fr/actus/pres-d-une-voiture-electrique-neuve-sur-deux-est-chinoise-23183/