Cosco Shipping: door storm en wind verder omvormen

Na de fusie in 2018 tussen China Ocean Shipping en China Shipping onderging COSCO Shipping een grondige reorganisatie. Naast ‘s werelds grootste geïntegreerde scheepvaartonderneming met een vlootcapaciteit van meer dan 110 miljoen DWT is het ook de grootste terminaloperator geworden met een jaarlijkse doorvoer van 130 miljoen TEU. COSCO investeerde 65 miljard yuan in landen van de zijderoute en in 20 havens. Ook qua digitalisering en green shipping laat COSCO zich niet onbetuigd.

China’s eerste 20.000 TEU containerschip COSCO SHIPPING ARIES ligt aangemeerd in Piraeus

Wat nu COSCO shipping noemt, ontstond te Shanghai in februari 2016 als een fusie tussen China Ocean Shipping (Group) Company en China Shipping (Group) Company (China Shipping°. De omvorming van de twee giganten tot één gestroomlijnd geheel heeft jaren in beslag genomen. De groep hechtte een gelijk belang aan het verbeteren van zijn concurrentievermogen als aan het optimaliseren van de lay-out van de industriële keten, terwijl het tegelijkertijd de wereldwijde economische en handelsontwikkeling in de hand werkte en een geïntegreerd ecosysteem voor de logistieke toeleveringsketen creëerde. Zo kon het concurrentieel blijven terwijl een uitgebreid ecosysteem uitgebouwd werd voor logistieke bevoorradingsdiensten.

Na de fusie werd het hoofdkwartier gereorganiseerd en zeven industriële kernclusters, waaronder containervervoer, havens, olietankers, droog bulkvervoer, logistiek, scheepvaartfinanciering en apparatuur productie, evenals de overzeese netwerken op punt gesteld.  20 gespecialiseerde hervormingen waren daarvoor nodig. Nu werken 130.000 werknemers in meer dan 1600 eenheden in meer dan 160 landen en regio’s. Door hervorming en reorganisatie heeft Cosco Shipping tijdens de afgelopen zes jaar zijn industrieel leiderschap voortdurend geconsolideerd en is ’s werelds grootste geïntegreerde scheepvaartonderneming geworden met een vlootcapaciteit van meer dan 110 miljoen DWT. Het is ook de grootste terminaloperator ter wereld met een jaarlijkse doorvoer van 130 miljoen TEU. Cosco Shipping stond in 2021 op de 231e plaats van de Fortune 500.

Tegenwoordig winnen de buitenlandse activiteiten van Cosco Shipping aan kracht, waarbij de overzeese activa, inkomsten en nettowinsten respectievelijk 57 procent, 59 procent en 63 procent van het totaal uitmaken. De totale scheepvaartcapaciteit is met 35 % toegenomen in vergelijking met de periode vóór de fusie en de containercapaciteit met 78 %. Vooral sinds 2020 heeft Cosco Shipping 47 schepen aan zijn vloot toegevoegd, met een capaciteit van 6,76 miljoen DWT. Zo kon het de import en export te stabiliseren, het transport van anti pandemie voorraden verzekeren en de stabiliteit van de wereldwijde industriële keten en toeleveringsketen waarborgen.

Zijderoute

Cosco Shipping heeft tot dusver RMB 64,2 miljard geïnvesteerd in landen en regio’s die betrokken zijn bij het Belt and Road Initiative en geïnvesteerd in 20 havens. In 2016 verwierf het 67 procent in de haven van Piraeus, de grootste haven van Griekenland, en nam het de exploitatie ervan volledig over. In 2019 is de overslag van de haven van Piraeus gestegen tot 5,4 miljoen TEU, waardoor het de grootste haven in de Middellandse Zee is en de lokale gemeenschappen grote economische en sociale voordelen heeft opgeleverd.

Sinds het Belt and Road-initiative heeft Cosco Shipping zijn investeringen in intermodaal zee-spoorvervoer tussen Azië en Europa en goederentreinen tussen Azië en Europa opgevoerd. Transportdiensten, waaronder de lijnen Chongqing-Shenzhen, Chengdu-Shenzhen, Lianyungang-Kazachstan-Europa en Tianjin-Moskou zijn de afgelopen jaren gelanceerd. Ook voor de uitbouw van de Hainan Free Trade Port werden speciale treinen ingezet voor intermodale vervoersdiensten. Sinds het uitbreken van de COVID-19-pandemie heeft Cosco Shipping ook speciale treinen ingelegd om benodigdheden voor pandemie preventie naar Duitsland, Frankrijk en andere landen en regio’s te vervoeren.

Technologie

Geautomatiseerde haventerminal in Xiamen

In het streven naar de uitbouw van een digitaal gedreven nijverheidssysteem past het big data-technologie toe ter uitbouw van een data-integratieplatform . Daarbij nam de groep het voortouw voor de sectors eerste blockchain alliantie het Global Shipping Business Network (GSBN). Dit platform heeft een papierloze bevrachting app waardoor de inklaring van ingevoerde goederen verminderd wordt van 24 à 48 uren tot minder dan 4 uren. Bovendien beschikt COSCO over Syncon Hub een visueel e-commerceplatform voor verzending en over het IRIS4 wereldwijd containerbeheersysteem. Daarnaast lanceerde het ook de eerste Chinese slimme haven met volledige toepassing van 5G-technologie bij de Xiamen Ocean Gate Container Terminal, waardoor slimme havenwerking wordt bereikt in alle bedrijfsscenario’s die mogelijk worden gemaakt door 5G-technologie.

Op sociaal vlak was COSCO actief met 42 leveringen hulp aan meer dan 20 landen in de strijd tegen Covid. Qua leefmilieu heeft COSCO met Double Rich Limited een overeenkomst voor de levering van brandstof die de International Maritime Organization (IMO) norm naleeft van niet meer dan 0,5 0.5% m/m zwavel te bevatten. COSCO heeft ook 2 pilotschepen uitgerust met schrobbers en dit aantal zal worden opgevoerd in lijn met de green shipping doeleinden.

China Today

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *