Vliegramp in het zuiden van China (upd)

Bij een vliegramp in de autonome Zhuangregio Guangxi (Guangxi Zhuang) in Zuid-China is een passagiersvliegtuig met 132 mensen aan boord op maandagmiddag 21 maart neergestort

Nog niet duidelijk is hoeveel slachtoffers er bij de vliegramp precies zijn, meldt de officiële website van de Civil Aviation Administration of China (CAAC) maandagmiddag. Na een dag zijn er door de reddingswerkers die de bossen uitkammen echter nog geen overlevenden gevonden. Er wordt verder gezocht. De Global Times heeft een timeline geopend waar mee de ontwikkelingen op de voet kunnen worden gevolgd. (upd)

vliegramp

Berggebied

Het vliegtuig van China Eastern Airlines, een Boeing 737-800 die opsteeg van Kunming in de provincie Yunnan en op weg was naar Guangzhou in Guangdong, stortte om ongeveer 14.38 uur plaatselijke tijd neer. Het vliegtuig, de MU 5735, was om 13:15 uur vertrokken vanaf de luchthaven Kunming Changshui in de provincie Yunnan in het zuidwesten van China en zou om 15:07 uur arriveren in Guangzhou, in de provincie Guangdong. Het kwam neer in een berggebied in de buurt van het dorp Molang in de stadsprefectuur Wuzhou. Daar ontstond een bergbrand. De 132 mensen aan boord van vlucht MU5735 waren 123 passagiers en negen bemanningsleden, zei de Civil Aviation Administration of China (CAAC) op haar website.

vliegramp

Vliegramp in moeilijk te bereiken gebied

De luchtvaartdienst zei dat ze noodhulpprocedure in gang heeft gezet en een reddingsteam naar de locatie heeft gestuurd. Het vuur werd geblust en de reddingsoperatie ging van start. De brandweer van Wuzhou heeft 117 brandweerlieden met 23 brandweerwagens naar de locatie gestuurd. Nog eens 538 brandweerlieden uit andere delen van Guangxi zijn gestuurd om mee te doen aan de reddingsoperatie. De naburige provincie Guangdong heeft 505 brandweerlieden en 97 voertuigen gestuurd om de operatie te ondersteunen, en de eerste groep is ter plaatse gekomen. Omdat de plaats van het ongeval afgelegen is en in de bergen ligt, konden brandweerauto’s het wrak niet bereiken, brandweerlieden moesten te voet verder. Bovendien is zoeken en redden moeilijk vanwege het terrein rond de locatie van de crash. De blijvende dreiging voor bosbranden vormt een groot risico voor iedereen die de ramp heeft overleefd. De Regionale Gezondheidscommissie van Guangxi heeft 12 medische experts naar de locatie gestuurd, terwijl meer dan 80 medische hulpverleners en 36 ambulances die door gezondheidsautoriteiten in de stad Wuzhou zijn gestuurd, ter plaatse zijn gekomen.

vliegramp

Noodmaatregelen

In het kader van de noodhulpprocedure van China Eastern Airlines zelf werden negen speciale werkgroepen opgericht. Hun opdrachten zijn de verwijdering van brokstukken, het onderzoek uitvoeren naar de toedracht van de ramp, bijstand verlenen aan de slachtoffers en hun families, logistieke ondersteuning, juridische ondersteuning, informatieverstrekking, beveiliging, regeling van de verzekeringskwesties en de verwijdering van de vracht. China Eastern Airlines zou hebben besloten alle Boeings van het type 737-800 aan de grond te houden. Een onbekend aantal vluchten vertrekkende van Kunming werd afgelast. Vliegtuigbouwer Boeing China volgt de berichtgeving in de media over de crash verzamelt meer informatie. De Federal Aviation Administration, de hoogste Amerikaanse toezichthouder, is ook ‘klaar om te helpen bij het onderzoek als daarom wordt gevraagd’. Vluchtgegevens afkomstig van de Chinese provider VariFlight wijzen op een mogelijke technische fout. De oorzaak van het ongeluk kan echter pas goed worden bepaald aan de hand van de zwarte doos, zodra die wordt gevonden.

Financiële gevolgen

De MU5735, opgeleverd in 2015, was sinds zes en een half jaar in gebruik. De aandelen van China Eastern Airlines kelderden met meer dan 10 procent voordat de Amerikaanse beurshandel begon. De Financial Times rekent uit dat China Eastern misschien aansprakelijk zal worden gesteld voor het betalen van een vergoeding met een maximum van 400.000 yuan (63.000 dollar) voor elk slachtoffer, schadevergoedingen voor de gezinnen, inclusief psychologische bijstand, begrafeniskosten en toelagen voor levensonderhoud. Na de crash van Henan Airlines in 2010, de laatste grote crash in China voor deze, zou de luchtvaartmaatschappij 960.000 Yuan hebben betaald aan de families van de 44 doden. De Britse beurskrant ziet na de crash nog meer ‘sombere marktomstandigheden die zullen komen bovenop de effecten van het verminderd vliegverkeer door de coronaviruspandemie’. Waarschijnlijk moet ook Boeing met zware nevenschade rekening houden. De Boeing 737 Max, een vrij nieuw type toestel, werd in 2019 aan de grond gehouden na twee dodelijke crashes in Indonesië en Ethiopië waarbij in 2018 en 2019 samen 346 mensen omkwamen. Hoewel het ongeluk van 21 maart met een Boeing 737-800 is gebeurd zal de crash de terugkeer van de Boeing 737 Max op de grote markt in China bemoeilijken.(upd)

vliegramp

Reactie van de overheid

De Staatsraad – het Chinese kabinet – zal ambtenaren aanwijzen om het vliegtuigongeluk prioriteit te geven, de oorzaak zo snel mogelijk te achterhalen en het onderzoek naar veiligheidsrisico’s in de burgerluchtvaartsector op te voeren. De regering concludeert dat de absolute veiligheid van luchtvaartactiviteiten en het leven van mensen in de toekomst beter moet worden gegarandeerd. Ze heeft Liu He, een van de vier vicepremiers en de topman voor economie, en staatsraadslid Wang Yong naar de plaats van de ramp laten gaan. Dit is het eerste vliegtuigongeluk in China sinds er in 2010 een vliegramp met dodelijke afloop plaatsvond in Yichun, in de provincie Heilongjiang in het noordoosten van China. Bij dat ongeluk kwamen 44 mensen om het leven. De Chinese president Xi Jinping zei dat hij geschokt was toen hij hoorde van de vliegramp. Xi heeft opdracht gegeven om alles op alles te zetten opdat zoveel mogelijk slachtoffers zouden gevonden en gered worden. Ook vond de president dat daarna de oorzaak tot op de bodem moest uitgezocht worden.  Premier Li Keqiang drong daarnaast aan op alle noodzakelijke inspanningen om de families van de slachtoffers te troosten en hulp te bieden, tijdig nauwkeurige informatie vrij te geven, een serieus onderzoek te doen naar de incident, en krachtige maatregelen nemen om de veiligheid van de burgerluchtvaart te versterken.

Statistiek

De Global Times wijst er op dat tot februari 2022 de Chinese burgerluchtvaart een periode van meer dan 4,200 vliegdagen en 100 miljoen uur zonder ongelukken had gekend. Dat zou de beste veiligheidsprestatie in de geschiedenis van de Chinese burgerluchtvaartindustrie en het beste continue veilige vluchtrecord in de geschiedenis van de wereldwijde burgerluchtvaart inhouden.

Bronnen: Xinhua, Global Times, Financial Times, Wikipedia, Financiële Begrippenlijst online

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *