In juni start het sluitstuk van de ringspoorweg rond de Taklimatan woestijn in Xinjiang op. Het is een belangrijke logistieke verbinding voor de oases in het zuiden van de autonome regio waar de grootste concentratie Oeigoeren leeft, en dat tot niet zo lang geleden moeilijk bereikbaar en arm was.
Negen nieuwe passagiersstations langs de zuidelijke sectie van de spoorlijn rond de Taklimatan: ze woestijn worden momenteel getest, en volgende maand wordt de spoorlijn zelf in gebruik genomen.
De nieuwe sectie is 825 kilometer lang en verbindt de belangrijke Oeigoerse oasestad Hotan in het zuiden met Ruoqiang, hoofdstad van een autonome Mongoolse prefectuur in het zuidoosten van Xinjiang. Het spoor loopt langs de zuidelijke rand van de Taklimatan woestijn.
In Ruoqiang sluit het spoor aan op de in 2020 geopende spoorlijn die naar het Noorden verder de woestijn naar oasestad Korla en naar het Oosten het hoogplateau van Tibet-Qinghai beklimt richting de stad Golmud. Vanuit Korla zijn er vlotte verbindingen naar provinciehoofdstad Urumqi en centraal China. Ook vanuit Golmud kan men vlot verder naar het centrum van China.
Met het voltooien van deze sectie wordt de Taklimatan de eerste woestijn in de wereld die volledig door een spoorlijn omsloten wordt. Kashgar, de meest westelijke oasestad van Xinjiang krijgt er zo een tweede, zuidelijke verbinding naar het oosten door. De eerste, noordelijke verbinding werd in 1999 geopend.De eerste spoorlijn, van Kashgar tot Hotan, werd in 2010 geopend.
Verwacht wordt dat de spoorlijn de economische ontwikkeling van de hoofdzakelijk door Oeigoeren bewoonde oases een bijkomende zet zal geven. De reistijd naar de rest van China zal aanzienlijk verminderen, voor personen en goederen. Goederen uit zuidelijk Xinjiang (onder meer groenten en fruit) zullen gemakkelijker hun weg naar de rest van China vinden, en lokale migranten kunnen gemakkelijker in andere provincies gaan werken. Pas 20 jaar geleden werd een eerste weg voor auto’s door de woestijn gebouwd om het zuiden van Xinjiang te ontsluiten zonder de verre omweg via Kashgar te moeten maken.
Treinen op de nieuwe lijn zullen aan 120 kilometer per uur rijden. De bouw begon in 2018. In het project is 3,1 miljard euro geïnvesteerd. De bouw aan de rand van de woestijn was extra moeilijk door de zandstormen en de grote temperatuursverschillen tussen dag en nacht.Om het zand onder controle te houden is langs het spoor 50 km² gefixeerd met stro netwerken. Er zijn 13 miljoen woestijnstruiken en bomen geplant. De bomen vormen een eerste gordel tegen de wind, de struiken staan dichter bij de weg en dienen als zandvangers. De irrigatie van de biotoop gebeurt volautomatisch met opgepompt grondwater.
Bron: China Daily