In 2020 was de Chinese koffiemarkt iets meer dan 12 miljard dollar waard, bijna een verdubbeling van de waarde in 2015 met een verwachte jaarlijkse groei van 10-15% in de komende jaren.
Sinds oktober 2021 is China met 5.400 winkels de op één na grootste markt van Starbucks na de Verenigde Staten en veel buitenlandse koffieketens kloppen aan de deur in de markt. Maar Starbucks is niet eens de grootste keten in aantal winkels, Luckin Coffee uit Beijing overtrof eerder dit jaar de 6.000 winkels en het werd pas opgericht in 2018.
Klein
Toch is het gemiddelde verbruik per hoofd van de bevolking 9 kopjes koffie per jaar in China, verwaarloosbaar in vergelijking met ’s werelds nummer één Finland met een gemiddelde per hoofd van 1400 kopjes per jaar of bijvoorbeeld de Verenigde Staten met ongeveer 400-450 kopjes.
Maar in de groei
De algemene vergelijking per hoofd van de bevolking geeft geen realistisch beeld, aangezien er in China enorme demografische verschillen zijn met betrekking tot koffieconsumptie. Hoewel het drinken van koffie in veel plattelandsgebieden in China praktisch niet bestaat, consumeren gewone koffiedrinkers in de eerste en tweederangs steden in China gemiddeld ongeveer 300 kopjes per jaar, wat in de buurt komt van het niveau van ‘volwassen’ markten in andere landen. Van deze gewone koffiedrinkers verhoogt meer dan 50% voortdurend hun koffieconsumptie, waardoor ze de gewoonte koffie te drinken ontwikkelen. China heeft ook zijn eigen koffieteelt en drinkcultuur in de provincie Yunnan.
Competitief
Wordt koffie dan de ‘nieuwe thee’ in China? Waarschijnlijk niet, maar China is tegenwoordig zeker een zeer aantrekkelijke en enorme markt voor de koffie-business. Anderzijds is het tegelijk ook de meest competitieve en moeilijke markt. Innovatie, beleving, lifestyle, kwaliteit en dienstverlening zijn constant veranderende factoren in deze markt.
Thee blijft top
En laten we thee maar niet wegcijferen. Het is te verwachten dat er vroeg of laat een trendy ontwikkeling en modernisering van de theemarkt (afgezien van bubble tea), opduikt. De producenten zullen zich willen aanpassen met product- en marktontwikkelingen aan de generatie Y- en Z-consumenten. De vraag is niet of dat gaat gebeuren, maar wanneer… Misschien met betere kansen voor zakenlui dan de koffiemarkt waar de concurrentie zo hard is?
Oorspronkelijk (met VIDEO) https://www.5iz-china.com/post/is-coffee-the-new-tea