Hanfu,’here to stay’, niet enkel bij dames (OogGetuige)

汉服 Hanfu, kleren in traditionele Han-stijl dragen, is de afgelopen jaren in China uitgegroeid van een trend voor een niche van Generatie Z-jongeren tot een cultureel uitdrukkingsmiddel voor een hele generatie.

still van een video, bron 快手 (Kwai) ID: chouguaia
disclaimer

De heropleving van subcultuur, gemeenschap en traditie in Hanfu wijst op een algemene paradigmaverschuiving in smaak en bewustzijn bij jonge consumenten.

Een blijvertje

Naar verwachting zal de markt voor Hanfu op het vasteland in 2022 tot 1,85 miljard dollar (12,54 miljard yuan) uitgroeien en tegen 2025 blijven stijgen tot een indrukwekkende 2,82 miljard dollar (19,11 miljard yuan). Zo heeft de kledingstijl het intussen misschien lang genoeg volgehouden en is hij financieel stevig genoeg gegrondvest opdat we niet langer van een kortstondige trend moeten spreken. We beseffen nu dat we kijken naar een blijvende subcultuur.

KOL?

Toen de Hanfu-rage in 2018 voor het eerst in beeld kwam, beschouwden de meeste internationale media de trend als een door KOL (key opinion leaders, bekende Chinezen, opiniemakers en trendsetters) aangedreven hype en een symbool van opkomend nationalisme.

Eigen keuze, eigen identiteit

Maar er is veel meer aan de hand… Hanfu’s blijvende aantrekkingskracht gaat verder dan het blijk geven van een groeiende trots. Het is een symbool dat veel Chinese jongeren tegenwoordig een besef van keuzevrijheid hebben en klaar zijn om vanuit hun identiteit te bepalen wat ze mooi vinden of niet. Ze zijn niet meer bereid om blindelings westerse schoonheidsnormen te volgen, maar werken zelf aan definities van schoonheid en stijl, geïnspireerd door cultureel erfgoed.

Op de catwalk van de Shanghai fashion Week 2021 (foto Weibo, op jingdaily.com) disclaimer

Bye, Bye, westerse eenvormigheid

Hoewel je misschien denkt dat het gaat om (door de politiek aangewakkerd) patriottisme, voelt de Generatie Z zich in de kern tot Hanfu aangetrokken om hun identiteit te vinden en zich te verzetten tegen de westerse eenvormigheid van schoonheid en stijl. Laat het een uitdaging en inspiratie zijn voor binnenlandse en internationale mode- en beautymerken op de Chinese markt.

(en tussen haakjes, de Hanfu revival is echt niet alleen voor dames…)

Het bovenstaande is een licht bewerkte blogpost van 5iZ China, van onze correspondent in Beijing, Gordon Dumoulin.
https://www.5iz-china.com/post/the-lasting-love-for-hanfu-and-not-just-by-ladies

Extra achtergrond informatie vind je in Wikipedia en in Jing Daily
https://jingdaily.com/hanfu-trend-nationalism-china-genz/
https://jingdaily.com/china-hanfu-subculture-guochao/

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *